Skoro jasno
Bratislava
Klement
23.11.2024
Pri tragédii v Kurimanoch zlyhali ľudia a systém
Zdielať na

Pri tragédii v Kurimanoch zlyhali ľudia a systém

KURIMANY / Pri tragédii v Kurimanoch zlyhali ľudia, časť z nich pracovala bez dostatočnej odbornosti. Podpery boli navyše slabé a ich statika nezodpovedala zákonom. Tvrdia to Hospodárske noviny, ktoré majú k dispozícii znalecké posudky.

Srdce pre deti. Najväčší charitatívny projekt 20. 12. o 20:20 na JOJ

Analyzujú znalecký posudok

Časť dôležitých zamestnancov bez dostatočnej odbornosti. Slabé podpery, ktoré mali držať most počas jeho výstavby. Ale tiež ich statika, ktorá nezodpovedala našim zákonom. Aj toto sú podľa Hospodárskych novín oficiálne dôvody, jednej z najväčších diaľničných tragédií na Slovensku. PREČÍTAJTE SI VIAC.

Vyplýva to z posudku Ústavu súdneho inžinierstva, ktorý má denník k dispozícii. Posudok si nechali vypracovať vyšetrovatelia tragédie. "Vyhodnocujeme a analyzujeme znalecký posudok,“ potvrdil hovorca košickej krajskej polície Alexander Szabó.

Totálne zlyhanie systému

Pri tragédii zomreli štyria ľudia, ďalší dvanásti mali ťažké zranenia. Podľa znalcov sa pod to podpísal aj fakt, že napríklad zamestnanci zodpovední za podpery, nemali potrebné odborné osvedčenia. Podobné problémy mala aj časť stavebného dozoru.

A práve títo ľudia mali zodpovedať za materiál, ktorý sa na stavbe mosta použil a neskôr bol jednou z príčin jeho pádu. Podľa šéfa Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondreja Mateja tak išlo o totálne zlyhanie systému. Pre zhluk chýb, ktoré výstavbu sprevádzali od jej začiatku až po vlaňajšie nešťastie.

Odškodné 33 tisíc eur

Výstavbu mosta mala na starosti česká spoločnosť Bögl a Krýsl. Zástupcovia štátu ani ľudia, ktorým chýbali niektoré odborné osvedčenia, sa k zisteniam nevyjadrili. Faktom však podľa Hospodárskych novín je, že štát tesne po nehode okamžite zakázal používanie podpier od firmy Skruže Weise, ktoré boli jedným z dôvodov nešťastia.

Namiesto podpier od Weise sa na výstavbe mosta používali podpery z pilierového materiálu Pižmo. V praxi to znamená, že most podopreli v celej jeho dĺžke. Štát ako aj stavebné spoločnosti po nehode rodiny pozostalých odškodnili po 33-tisíc eur.  VIAC INFORMÁCIÍ TU. Okrem toho sa na stavbe mosta sprísnili aj požiadavky statikov, ktorí pozmenili statickú časť projektu.

V osudný deň mal narodeniny

Toto boli len niektoré opatrenia, ktoré ministerstvo dopravy pod vedením Jána Počiatka (Smer-SD) tesne po nehode urobilo. Ako povedal jeho hovorca Martin Kóňa, rezort pripravil nový stavebný zákon, ktorý tiež zásadným spôsobom zvyšuje bezpečnosť na rizikových stavbách.

Pri tragédii zomreli štyria muži. Muži, ktorých doma čakali príbuzní a priatelia. Muži, ktorí tu nechali deti a manželky. Jedným z nebohých je aj Martin (†31). V osudný deň mal dokonca narodeniny a jeho dve dcérky Viktorka a Alexandra sa celý deň tešili ako svojmu oteckovi povedia všetko najlepšie. Už sa ho nedočkali. PREČÍTAJTE SI TU. 

Staňte sa fanúšikom spravodajstva TV JOJ na sociálnej sieti FACEBOOK!

SITA

Súvisiace články

Najčítanejšie správy