Železnice SR prevádzkujú 76 železničných tunelov v dĺžke 45 tisíc metrov
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA - Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) v rámci svojej infraštruktúry prevádzkujú v súčasnosti 76 železničných tunelov v celkovej dĺžke 45 tisíc metrov. Na aktuálne modernizovanom traťovom úseku Púchov - Považská Teplá na rýchlosť 160 kilometrov za hodinu sú zároveň vo výstavbe dva tunely Diel (1 082 metrov) a Milochov (1 861 metrov).
Ako vyplýva zo zoznamu železničných tunelov na Slovensku, tunel Turecký vrch na úseku Nové Mesto nad Váhom - Trenčianske Bohuslavice, ktorý prerazili 25. novembra 2010 a je v prevádzke od roku 2013, je zatiaľ posledný sprevádzkovaný. So svojou celkovou dĺžkou 1 775 metrov (razená dĺžka 1 740 metrov) je pritom šiesty najdlhší spomedzi všetkých prevádzkovaných železničných tunelov v krajine. Tunel Turecký vrch na trati Bratislava - Žilina prispel k skráteniu a zrýchleniu cestovania po železnici.
Najdlhším prevádzkovaným železničným tunelom na Slovensku je v súčasnosti Čremošniansky tunel na trati Zvolen - Vrútky v dĺžke 4 697 metrov, stavali ho v rokoch 1936 - 1940. Nasleduje Bujanovský tunel s dĺžkou 3 410 metrov na trati Žilina - Košice, postavený v rokoch 1951 - 1955. Jablonovský tunel na trati Zvolen - Košice má dĺžku 3 148 metrov (výstavba v rokoch 1951 - 1954), Bralský tunel na trati Prievidza - Horná Štubňa je dlhý 3 012 metrov (1927 - 1931) a tunel M. R. Štefánika na trati Nové Mesto nad Váhom - Veselí nad Moravou má dĺžku 2 423 metrov (1923 - 1927).
Najstarší prevádzkovaný železničný tunel je Lamačský I (704 metrov) na trati Bratislava - Břeclav, dokončili ho v roku 1848. Nasleduje deväť tunelov na trati Zvolen - Diviaky dokončených v roku 1872 - Pitelová (374,5 metra), Veľká Skalka (213 metrov), Malá Skalka (79,5 metra), Skalica (67 metrov), Kečka (338 metrov), Bartoška (106 metrov), Hrenca I (482 metrov), Blaufuss (531 metrov) a Turček (348 metrov). Lupkovský tunel (416 metrov) na trati Michaľany - Łupków dokončili v roku 1874.