Tunel pod Dunajom, o pár rokov to vraj môže byť realita
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Nesmiete zaspať. Asi takto znie posolstvo z Bruselu, kde sa v súčasnosti rozhoduje o budúcnosti dopravy v Európe. Tá má byť nadregionálna a jej základom sú nové eurokoridory. Nejde pritom o fazuľky. Žiadať môžeme o 10 miliárd eur. A presne v tomto období sa rozhoduje o rozdelení týchto peňazí z eurofondov, takže ak o nich teraz požiadame, v roku 2030 môžeme mať nový tunel pod Dunajom...
Desať miliárd eur - presne toľko môže dostať Slovensko od únie na rozvoj dopravnej infraštruktúry. "Sú to peniaze, ktoré buď doručíme ľuďom na celom Slovensku alebo prepadnú," poukázal predseda Bratislavského samosprávneho kraja Pavol Frešo.
Doprava v Európe sa má zlepšiť
Únia chce prostredníctvom svojej transeurópskej dopravnej siete TEN-T umožniť rýchlejší a ľahší pohyb ľudí a tovaru na území všetkých členských štátov. "Prostriedky z programu môžu byť využívané na veľké dopravné projekty," priblížil Andrej Králik zo zastúpenia EK na Slovensku.
Cieľom je spojiť hlavné európske prístavy so železničnou a cestnou sieťou. Všetky železničné trate by mali byť upravené tak, aby spĺňali požiadavky vysokorýchlostnej dopravy, Slovensko nevynímajúc.
Letiská majú byť prepojené
Spájať sa majú aj letiská veľkých miest. Cezhraničná spolupráca má odstrániť i chýbajúce premostenia. "Pokiaľ ide o tie riečne možnosti, je to prepojenie medzi Dunajom a Váhom až po Žilinu," povedal Králik. Ako poznamenal nastávajúci minister dopravy Ján Počiatek, toto bude jedna z hlavných priorít, ako zabezpečiť dočerpanie operačného programu Doprava.
Tunel pod Dunajom?
Testom toho, ako sme na čerpanie takýchto peňazí pripravení, môže byť aj známy projekt TEN T 17 Paríž - Bratislava, ktorý rátal s vybudovaním tunela pod Dunajom. "Sa urobí jeden solídny Starý most a jedna nová stanica, ktorá pomôže nielen Bratislave v doprave," naznačil Frešo.
V hre je pritom 400 miliónov eur. Tieto peniaze však na tunel pod Dunajom, ktorý má spájať Bratislavu s Viedňou stačiť nebudú. "Ide o projekt, ktorý môže byť realizovaný v 30-tych až 50-tych rokoch tohto storočia," povedal hovorca bratislavského primátora Ľubomír Andrassy. Podľa Freša má úspech závisieť aj od snahy, pričom deklaroval, že Slovensko bude bojovať.
TV JOJ