Slovenské potraviny stoja viac, reťazce uprednostňujú lacnejší dovoz
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
SLOVENSKO / Už roky sa naši slovenskí potravinári snažia presvedčiť, aby sme kupovali predovšetkým slovenské výrobky. Mali sme tu aj niekoľko kampaní, ale napokon sa aj tak často veľmi spontánne rozhodujeme priamo v obchodoch.
Preferencie Slovákov v oblasti pôvodu potravín
Na to či nás zaujíma pôvod potravín máme aktuálny prieskum agentúry AKO pre JOJ 24. Otázka bola jednoduchá nakupujete radšej slovenské potraviny alebo sa na pôvod krajiny vôbec nepozeráte? Z prieskumu vyplýva, že približne 30 percent kupujúcich považuje slovenský pôvod produktov za veľmi dôležitý a viac ako 38 percent Slovákov to považuje za skôr dôležité.
Pre vyše 16 percent opýtaných krajina pôvodu takmer vôbec nie je dôležitá a pre viac ako 13 percent ľudí nie je vôbec dôležitá.
Faktom ale je, že na pulty obchodných reťazcov pribúdajú slovenské potraviny za posledné roky veľmi pomaly.
Pri mäse je napríklad zobrazené, kde bolo zviera chované či spracované. Povinné označenie vychádza z európskej legislatívy a musia sa ňou riadiť všetky členské štáty.
"Povinné uvádzanie krajiny pôvodu je len na určitých kategóriách výrobkov, napríklad mäso, olivový olej, napríklad aj ovocie a zelenina, " vyjadruje sa riaditeľka Potravinárskej komory Slovenska Jana Venhartová.
Označenie krajiny pôvodu
Najmä v západnej Európe už bolo niekoľko iniciatív, aby sa povinnosť označenia krajiny pôvodu vzťahovala na viac produktov.
"Zatiaľ na ostatných výrobkov táto krajina pôvodu nie je povinná, avšak každý výrobca sa môže rozhodnúť a uviesť tieto údaje na dobrovoľnej báze, " pokračuje Jana Venhartová.
Starší Slováci uprednostňujú domáce potraviny
Z prieskumu agentúry AKO pre JOJ 24 vyplynulo aj to, že slovenské výrobky považujú za dôležité viac Slováci starší ako päťdesiat rokov. Ide o vyššie číslo ako napríklad u ľudí medzi 18 až 33 rokov.
"Keď sme veľmi mladí, tak častokrát neriešime takéto veci. Zároveň je to cieľová skupina, na ktorú sa už od mladšieho veku ako 18 rokov zameriavajú rôzni výrobcovia módnych potravín, " vysvetľuje riaditeľ agentúry AKO Václav Hřích.
Pri nákupe rozhoduje cena
Podľa potravinárov však pri nákupe rozhoduje väčšinou cena. O tých slovenských výrobkoch sa už tradične hovorí, že sú drahšie.
"Vyrábame na starších strojoch, ktoré sú energeticky náročnejšie. Vyžadujú si možno aj viac ľudí na obsluhu, čo samozrejme všetko vplýva do ceny toho finálneho produktu, " vyjadruje sa predseda Slovenskej aliancie moderného obchodu Martin Krajčovič.
"My sme si dnes urobili také krátke porovnanie vybraných tovarov. Napríklad pri bravčovej šunke 200g. Najlacnejší produkt stál 1,84 eur. Najlacnejší slovenský produkt bol ale o 62 centov drahší a stál 2,46 eur, " opisuje riaditeľ Inštitútu moderného spotrebiteľa Filip Kužma.
Slovenské potraviny na pultoch
A v neposlednom rade rozhoduje aj to, v akej miere nájdu spotrebitelia slovenské produkty na pultoch reťazcov.
"Posledné číslo máme za rok 2024, kedy podiel slovenských výrobkov predstavoval 41,2 percenta. oproti predchádzajúcemu roku sme zaznamenali pokles, " ukončuje Jana Venhartová.
Už čoskoro má na Slovensku pribudnúť ďalší zahraničný obchod, tentoraz poľský. Otázne je ale, ako to ovplyvní ceny výrobkov a podiel slovenských produktov na pultoch.