Len 30 % rodinných firiem prežije generačnú výmenu. Ako sa vyhnúť zániku?
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Generácia podnikateľov, ktorí založili firmy v deväťdesiatych rokoch, musí čeliť často neľahkej výzve. Musí hľadať spôsob, ako svoju spoločnosť odovzdať potomkom tak, aby boli všetci spokojní a firma nezanikla a naďalej rástla.
Rodinné firmy čelia neľahkej výzve
Je to často veľmi komplexný a časovo náročný proces. Rodinným firmám sa pritom darí aj na Slovensku a sú zdravým pilierom každej fungujúcej ekonomiky.
Málo rodinných firiem prechádza z generácie na generáciu
Nová generácia sa hlási o slovo a to si musia uvedomiť aj šéfovia rodinných firiem, teda rodičia, či dokonca už starí rodičia.
Problémom týchto spoločností je, že len 30 % z nich prejde na druhú a dokonca len 12 na tretiu generáciu. Ako tomu predísť riešili podnikatelia, ekonómovia a bankári na konferencii TRENDU.
Generačný vývin rodinných firiem
"Musí tam byť niečo ešte hlbšie v rodinnej firme. Niečo, čo je akoby hodnota rodiny. Je to z rodiny, ktorý je najsilnejší, " vyjadruje sa predseda predstavenstva kúpele Nimnica František Halmeš.
Rodinné firmy sa od bežných líšia
Rodinné firmy sa od bežných líšia, ale naozaj vo viacerých aspektoch.
"Rozhodovanie v tých, v tých rodinných firmách je oveľa rýchlejšie a jednoduchšie, kdežto v korporáciách, kde to prechádza rôznymi povedzme výbormi alebo komisiami alebo väčšou skupinou ľudí, tak samozrejme to rozhodovanie je už potom viac kompromisné, " hovorí riaditeľ privátneho bankovníctva J&T Banky Ondrej Segeč.
"Sme v hierarchickom modeli. Flexibilita myslenia je tam tiež iná, aj rozhodovania je iná ako v rodinných firmách. Je tam nepotizmus, čiže uprednostňovanie členov rodiny, " opisuje prezidentka Inštitútu rodinného biznisu Erika Matwij.
Vedenie sa môže dostať do slepej uličky
Občas príde k tomu, že sa už rodine nikto s nikým nerozpráva a jej vedenie sa dostáva do slepej uličky. Vtedy môže prísť aj pomoc zvonka.
"Vyberať asi po nejakej skúsenosti, to znamená, určite si zistiť nejakú jeho históriu, určite zistiť jeho historické úspechy, " znova Ondrej Segeč.
Dôležité je potom nastaviť jasné pravidlá v oblasti či zodpovednosť.
"Odporúčame zakladať rodinné rady, začať sa formálne o tých veciach rozprávať, " pokračuje Erika Matwij.
Prechod na svetový trh
V tomto môžu externí konzultanti naozaj pomôcť, keď sa už firma dokázala vysporiadať so statkami a s metódami na vlastnom dvore otázkou ostáva, či sa od kuchynského stola nepohnú na svetové trhy. Nejde to vždy, ale dá sa to.
"Vinárstva naozaj slovenské majú veľmi dobre našliapnuté na tie zahraničné trhy, " informuje zakladateľka Centra rodinného podnikania Monika Naďová Krošláková.
Starší manažment
Opustiť domáce prostredie sa niektoré firmy nerozhodnú aj preto, že majú dlhšiu tradíciu so starším manažmentom. Rada je jednoduchá Dajte príležitosť novej generácii, ak deti nie sú teda vyslovení nespratníci, smelo do toho.
Dôvody, ktoré bránia rodinným firmám v posune
"Sú dobrí, jazykovo zdatní, naozaj ovládajú sociálne siete a podobne, takže vedia tej firme krásne pomôcť rásť, " opäť Monika Naďová Krošláková.
"Odpoveďou na ten tlak sveta modernizácie, množstva informácií je dávať sa dohromady a tak čeliť novým výzvam, " ukončuje František Halmeš.