Zatiahnuté
Bratislava
Hugo
1.4.2025
Obchodná vojna naberá na obrátkach. Slovensko môže vyjsť zo situácie ako víťaz
Zdielať na

Obchodná vojna naberá na obrátkach. Slovensko môže vyjsť zo situácie ako víťaz

BRATISLAVA / Zvýšené clá na autá dovezené do Ameriky od apríla už zdvihli adrenalín obchodným partnerom, zneistili Európsku úniu a najmä štáty závislé od automobilového priemyslu – medzi nimi aj Slovensko.

Dôležité teraz bude, ako štáty Únie spolu s automobilkami, ktoré sú piliermi ich ekonomiky, nájdu cestu von z tejto zložitej situácie.

Svet sa mení na jednu veľkú škôlku. "Najradšej by sme nereagovali, ale s rizikom, že budem znieť ako môj trojročný syn - oni si začali," vyjadril sa hovorca Európskej komisie Olof Gill. Dosahy budú ale devastačné ako v škôlke - celosvetové. Z najnovších autociel nadšení nie sú najmä v našom najväčšom závode Volkswagene.

"Spojené štáty americké patrili v uplynulých rokoch medzi päť najväčších exportných trhov pre našu spoločnosť," potvrdil Radovan Klein z oddelenia komunikácie Volkswagen Slovakia.

V centrále firmy, ako aj v ostatných automobilkách analyzujú, ako von z colnej šlamastiky. Európa môže zaviesť takzvaný nástroj proti nátlaku - zbraň, ktorú v Bruseli vydali ešte počas prvej Trumpovej vlády, ale nikdy nepoužili.

"Európska komisia sa sústredí najmä na štáty Spojených štátov, kde majú väčšiu podporu republikáni," ozrejmil makroekonomický analytik VÚB Michal Lehuta.

Európa si zároveň môže povedať: Keď naše autá nechcú v Amerike, mrkneme sa inde. "Máme pripravenú zmluvu s Latinskou Amerikou, ktorá sa teraz rozbieha. Vieme spolupracovať napríklad s Indiou, rozvíjajúcim sa trhom. Máme Blízky východ," hovorí Pavol Prepiak, výkonný viceprezident Zväzu automobilového priemyslu.

V Indii sme napríklad minulý týždeň otvorili opätovne konzulát v Kalkate a vzájomný obchod s touto krajinou sa za posledné roky zdvojnásobil. "V najbližších dvoch troch rokoch spolupráca medzi Slovenskom a Indiou narastie ešte viac. Som o tom presvedčený," povedal Vivek Lohia, honorárny konzul v Kalkate.

Automobilový priemysel by ani nemusel roztočiť glóbus

Únia predstavuje vyše 400 miliónový trh. Podľa Zväzu automobilového priemyslu stačí, aby sa posnažili v Bruseli a mrkli sa na to, čo sa udialo s európskym trhom. "Ako sme ho skôr obmedzili, ako bol na to pripravený, zamysleli sa nad pokutami, zamysleli sa nad množstvom napríklad dodatočných daňových zaťažení," dodal Prepiak.

Ak by sa obmedzili regulácie drahšie autá vyrobené napríklad aj v Bratislave by si našli množstvo nových zákazníkov v Európe. Najmä teraz, keď sa začala masívne bojkotovať Tesla. Stačí, aby boli dostupnejšie, prípadne siahnuť po starom dobrom recepte z prvej krízy. "Mali sme tu tzv. šrotovné, kde vlády dotovali zo spoločného nákupu nákup vozidiel," povedal Lehuta.

Paradoxne, túto kritickú situáciu by Slovensko mohlo využiť a zažiť svoju pomyselnú automobilovú jar a zisky firiem, ako aj peňaženky pracovníkov by sa mohli viacej naplniť. "Namiesto najprirodzenejšej alebo najviac dotknutej krajiny sa môžeme dostať na úplne opačnú. Môžeme byť v celej tejto situácii víťazom," dodal Prepiak.

Súvisiace články

Najčítanejšie správy