Skoro jasno
Bratislava
Cecília
22.11.2024
Spoločná jazda autom. Vo dvojici sa to lepšie ťahá, vo štvorici lacnejšie
Zdielať na

Spoločná jazda autom. Vo dvojici sa to lepšie ťahá, vo štvorici lacnejšie

BRATISLAVA / Rovnakým smerom a v rovnakom čase sa denne premiestňuje do práce množstvo ľudí. Možno aj vy cestujete s viacerými kolegami z rovnakých končín. Väčšinou ale každý vo vlastnom aute. Cestovať však spoločne jedným autom má svoje výhody. Napríklad tým zmenšíte dopravné zápchy. A ak musíte zdolať dlhšie vzdialenosti, môžete takto ušetriť ešte viac, ako keby ste išli autobusom.

Marián dochádza za prácou z Nitry do Bratislavy. Spolu s ním sa v aute vezú ďalší traja ľudia. "Sme traja šoféri a jeden spolujazdec. Striedame sa takto po týždni. Raz sa zvezieme na mojom aute, raz na kamarátovom, " hovorí Marián.

Menej komfortné, ale ekonomickejšie!

Za týmto krokom však netreba hľadať ekologické cítenie, ale najmä ekonomickú výhodu tohto cestovania. "Keď ideme v aute štyria, tak ma to výjde lacnejšie, ako autobusom," pokračuje Marián. Ak by cestoval sám autom mesačne by ho to vyšlo približne na 448 eur, autobusom 144 a vo štvorici 112. Z finančného hľadiska tak do úvahy prichádza dochádzanie v plne obsadenom aute alebo autobusom.

Vo štvorici ho však  jazda autom mesačne výjde o 32 eur lacnejšie ako hromadným dopravným prostriedkom. Ročne takto ušetrí až 384 eur. Za túto sumu by si už mohol dopriať aj menší rodinný výlet. "Je to síce trochu únavné, ale výhodné je, že sa môžeme za volantom striedať. Vlastne odšoférujem iba jeden týždeň z troch," dodáva Marián.

Projekt - Zvez suseda! - podporuje aj bratislavský primátor

Spolujazdcov hľadajú ľudia nielen cez známych alebo na sociálnych sieťach. Čoraz populárnejšie sú aj rôzne webové stránky, kde užívatelia zverejňujú dátumy a trasy svojich ciest. Takéto spoločné cestovanie podporuje aj hlavné mesto Slovenska. "Ten projekt má pre mňa veľmi sympatický názov. Volá sa - Zvez suseda!," hovorí primátor Bratislavy Milan Ftáčnik.

V Bratislave sedia v každom šiestom aute iba dvaja ľudia. V ostatných je iba šofér. Na jedno auto tak pripadá 1,2 človeka. "Ak sa traja dohodnú a pôjdu jedným autom, tak sa rozrátajú náklady a navyše v uliciach budeme mať menej áut. Bude to zároveň aj ekologickejšie,"  vysvetľuje Milan Ftáčnik.

V Amerike sú už ďalej...

Vodičov, ktorí sa do projektu zapoja však zatiaľ nečaká odmena v podobe prednostného pruhu na cestách, ako je to napríklad v Kalifornii. "U nás to zatiaľ dopravná značka nepripúšťa," zdôrazňuje primátor Bratislavy.

Spravodajská aplikácia Noviny TV JOJ pre iPhone TU. ZADARMO.

ISIFA-Lidové noviny

Súvisiace články

Najčítanejšie správy