Na Slovensku môže vzniknúť nová mena, ušetríte!
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA, ŽILINA / Vyplazme euru jazyk a vytvorme si vlastnú menu, ktorá bude fungovať v našom meste, či regióne. Ešte vo štvrtok sme vás informovali o tom, že taký krok chcú zrealizovať viacerí Žilinčania. Otázka je, či to má vôbec zmysel, či sa dá na tom ušetriť a či to pomôže miestnej ekonomike.
Lokálna mena na Slovensku
Pre malú rekapituláciu. Niekoľko Žilinčanov si povedalo: A prečo nemať vlastnú menu, ktorej názov by si odhlasovali obyvatelia mesta? "Zákazník by nakúpil v potravinách a majiteľ potravín by následne mohol poslať manželku ku kaderníkovi," vysvetľuje Róbert Kašša z občianskeho združenia Pro Žilina.
"Je to zvláštny nápad. Neviem či by ľudia chceli používať peniaze, ktoré by nemohli využiť nikde inde," myslí si miestny obyvateľ. Otázka je to dobrá, prečo by mali mať Žilinčania vlastnú menu, keď už máme eurá. Ale nápad to nie je nový. Alternatívnu menu majú vo viacerých krajinách a fantázii sa medze nekladú. Za takúto menu by ste si mohli kúpiť jablká, pomaranče či mandarinky.
Alternatívne peniaze sú v zahraničí samozrejmosťou
Alternatívne meny získavajú na atraktivite v ťažkých a neprehľadných časoch. Koniec koncov eurom platí 334 miliónov ľudí a banky urobili kopec chýb. Vo Švajčiarsku takýto systém komunitnej podpory funguje viac ako 80 rokov. Viac ako 20 lokálnych mien majú vo Francúzsku, ešte viac v Spojených štátoch a podobne je na tom Nemecko, či Británia.
"Dávame si prácu, vymieňame si tovary. V našom systéme sa už točí viac ako jeden a pol milióna dolárov," uviedol univerzitný profesor Bob Fishman. Komunity, ktoré tento systém používajú tvrdia, že peniaze tak ostávajú doma a neodchádzajú do nadnárodných spoločností.
Pre ľudí to má výhodu vtedy, ak sa podnikatelia dohodnú, že lokálnu menu "zadotujú". "Napríklad za 98 centov si kúpite jedno euro novej meny. Alebo budú na tú menu občania dostávať zľavy," upresňuje analytik X-trade Brokers Kamil Boros.
Achilova päta systému
Systém treba dokonale prepracovať. To býva aj achilovou pätou projektov, slabý marketing, húževnatosť a koordinácia. Nemôžu to byť ani vtipné papieriky, ktoré sfalšuje každý školák.
Lokálne meniy fungujú niečo ako vernostné karty a keď sa na tom viacerí dohodnú a budú to dodržiavať, tak sa dá aj trocha ušetriť a podporiť lokálnych podnikateľov. "Efekt bude podobný ako keď máte zľavovú kartu," vysvetľuje Kamil Boros.