Banky overujú osobné údaje cez telefón, nejde pritom o podvod
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Podvodníci si vždy nájdu spôsob, ako niekoho oklamať. Sú však aj situácie, ktoré podvodom vôbec nemusia byť, hoci nepôsobia na prvý pohľad dôveryhodne.
Osobné údaje cez telefón
Kurióznou situáciou môže byť telefonát z banky, počas ktorého od vás chcú vaše osobné údaje. Niekomu sa to môže zdať podozrivé. Avšak nie vždy ide o podvod, pretože banka vás môže kontaktovať aj kvôli autorizácii údajov v databáze. Pracovník banky si tak len chce overiť, či vy ste naozaj vy.
"Volala mi pani z banky. Pýtala si odo mňa dátum narodenia. V tom momente som ju stopol a povedal jej, že takéto osobné údaje cez telefón dávať nebudem," opisuje svoju skúsenosť Robo.
Zablokovali mu kartu
Keďže podvodníkov je ako húb po daždi, reakcia osloveného Roba nie je prekvapivá. Na dôvažok mu pracovníčka ešte aj oznámila, že má zablokovanú kartu. "Povedala mi, že mi vydajú novú kartu, ale potrebujú moju autorizáciu, ktorú som mohol spraviť telefónom alebo osobne na pobočke," dopĺňa Robo.
O pár hodín neskôr sa Robo naozaj presvedčil, že mu banka kartu zablokovala. Neostávalo mu teda iné, ako ísť na pobočku a problém riešiť osobne.
Bol to podvod
O podvod však v skutočnosti išlo, avšak nie zo strany banky. Robo si totiž vyberal peniaze z bankomatu, ktorý upravili práve podvodníci. V praxi ide o takzvaný skimming, podvodníci získavajú údaje z karty, aby následne mohli vyrobiť jej vernú kópiu. Robova banka, aby tomuto možnému problému predišla, ho chcela riešiť čo najskôr.
"Banka štandardne cez telefón od klienta požaduje iba tie údaje, ktoré slúžia na jeho identifikáciu. je to napríklad dátum narodenia. Tento údaj sa zneužiť nedá na prístup k jeho peniazom," uviedla hovorkyňa Slovenskej sporiteľne Marta Cesnaková.
V dobe technických vymožeností však nie je pre podvodníkov problém získať prístupové údaje k internet bankingu, prípadne z grid karty, vedia tiež zneužiť SMS kľúč alebo aj rodné číslo. Práve preto by zamestnanec banky nemal od vás požadovať tieto údaje či už cez telefón alebo textovou správou.