Zatiahnuté
Bratislava
Cecília
22.11.2024
Slovenské riešenie embarga je vzájomná dohoda s Ruskom
Zdielať na

Slovenské riešenie embarga je vzájomná dohoda s Ruskom

BRATISLAVA / Slovensko by sa mohlo vyhnúť dopadom ruského embarga na dovoz vybraných potravín prijatím dvoch opatrení. Navrhuje to riaditeľ Agentúry pre medzinárodnú cestnú dopravu František Turák. Slovenská a ruská vláda by sa mohli dohodnúť napríklad na vzájomných ekonomických preferenciách. Znamenalo by to, že medzi oboma krajinami by sa napriek embargu neplatili colné poplatky a dane.

Riaditeľ Agentúry pre medzinárodnú cestnú dopravu František Turák tiež odporučil uplatniť štatút zvýhodneného obchodu mimo Svetovej obchodnej organizácie. 

"Je to systém, ako obísť embargo zvýhodnením iných oblastí a odvetví," uviedol Turák.

Tvrdí, že sa dá dohodnúť na určitých obmedzeniach alebo výnimkách z ruského embarga aj v prípade údeného mäsa, piva, destilátov, bielej techniky, spotrebnej elektroniky či výrobkov z kože, obuvi a nábytku.

"Je potrebné, aby naši ministri prerokovali tieto otázky s ruskými ministrami. Sme schopní ponúknuť koordináciu a zabezpečenie osobných kontaktov medzi slovenskými a ruskými ministrami," uviedol Turák. Myslí si, že Rusi sú ochotní rokovať o tom so Slovákmi.

Slovensko podporilo sankcie

Slovensko podporilo sankcie Európskej únie voči Rusku z dôvodu jeho pretrvávajúcej agresívnej politiky voči susednej Ukrajine, vrátane protizákonnej anexie polostrova Krym a podpory ozbrojených proruských separatistov na východe Ukrajiny.

Agentúra pre medzinárodnú cestnú dopravu vznikla v roku 1996, poskytuje služby dopravcov a firmám obchodujúcim s Ruskom. Zameriava sa na riešenie problémov v medzinárodnej cestnej doprave.

Štyri výnimky

Ruská colná služba podľa Turáka rozhodla, že od 1. júla v Rusku neplatí doterajší karnetový systém TIR pre medzinárodnú cestnú dopravu. Výnimkou sú štyri colné posty na hranici Ruska s Fínskom.

"Karnetový systém TIR je starý, prekonaný a nevýhodný pre Ruskú federáciu. V deväťdesiatych rokoch vznikol na území Ruskej federácie colný dlh vo výške dvadsať miliárd rubľov, čo je asi päťsto miliónov eur, ale v skutočnosti ide o desaťnásobok," povedal Turák.

V prípade cestnej nákladnej prepravy z členských štátov Únie do Ruska musia dopravcovia na hranici Ruska zaplatiť finančnú garanciu na základe druhu a hodnoty tovaru uvedeného na faktúre. "Môže ísť o stovky eur až do tisíc eur," odhaduje Turák.

Kontroly kamiónov

Slovenskí dopravcovia by si podľa neho mali dávať pozor nielen na finančnú garanciu, ale aj na príjemcu, respektíve konečného príjemcu tovaru, ako aj na to, aký tovar vozia.

"Niektorí dodávatelia chcú prepraviť tovar, na ktorý sa vzťahuje embargo. Dokumenty sa vystavia na úplne iný tovar," priblížil Turák. Na hraničných priechodoch štátov, ktoré susedia s Ruskou federáciou, ale nie je možné vykonať kontrolu každého kamiónu.

Kamióny s tovarom sa otáčajú na hraniciach, pozrite si reportáž:

Súvisiace články

Najčítanejšie správy