Žilina predáva kórejskú dedinu, pýta 14 miliónov
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
ŽILINA / Žilina predáva kórejskú dedinu v Krasňanoch, za sedem bytoviek a deväť rodinných domov pýta najmenej 14 miliónov eur. Mesto potrebuje obytný súbor v desať kilometrov vzdialenej obci čo najvýhodnejšie predať do konca roka, dovtedy totiž musí štátu vrátiť 17 a pol milióna eur, za ktoré dedinu v roku 2006 postavila pre manažérov automobilky Kia.
V kórejskej dedine býva asi sto zamestnancov automobilky. Podľa magistrátu je to akútny problém. Mesto si musí poradiť s dlhom, ktorý vznikol vybudovaním honosného komplexu pre manažérov automobilky v Tepličke nad Váhom. Kórejskú dedinu postavili v roku 2006, keď primátorom Žiliny bol Ján Slota.
"Mesto musí do konca roka vrátiť štátu 17,4 milióna eur," uviedol súčasný primátor mesta Igor Choma. Podľa primátora znalecký posudok určil skutočnú hodnotu na 14 miliónov Eur. Čiže už tu evidujú rozdiel takmer tri a pol milióna Eur. Ako vykryjú túto stratu, nevedia.
"Vypísali sme verejnú obchodnú súťaž, do ktorej sa môžu prihlásiť KIA Motors aj ktokoľvek iný," dodáva Choma.
Do obchodnej verejnej súťaže sa môžu záujemcovia zapojiť do 9. septembra, v prípade najmenej dvoch ponúk sa 12. septembra uskutoční elektronická aukcia a víťaz bude vyhlásený do 16. septembra. Či sa do súťaže zapojí aj automobilka Kia, ktorá má dedinu momentálne v prenájme, je zatiaľ otázne.
Ešte začiatkom roka totiž potvrdila záujem o kúpu, ale podmienila ho predajnou cenou a podľa žilinskej radnice je ochotná zaplatiť len polovicu z investovaných 17 a pol milióna eur. Hovorca automobilky Jozef Bačé pre agentúru SITA uviedol, že spoločnosť Kia Motors Slovakia sa vyjadrí tento týždeň.
Napriek tomu, že obytný súbor v Krasňanoch dala Žilina postaviť pre zamestnancov automobilky Kia, je možné, že kórejskí manažéri sa budú musieť sťahovať. "Kia potvrdila záujem, ale chce to kúpiť za polovičnú cenu. Toto je pre nás zatiaľ neprijateľné. Samozrejme, našou snahou je predať to za čo najviac peňazí, tak, aby sme tie peniaze kompletne všetky mohli previesť na štát a aby ten rozdiel bol čo najnižší, pretože rozdiel medzi povedzme tými 14 a 17,5 miliónmi by muselo mesto vrátiť zo svojho,“ uviedol Choma začiatkom roka.
Slota: nenávratná pôžička
Podľa vtedajšieho primátora Jána Slotu vybudovanie komplexu bola jedna zo základných podmienok z kórejskej strany, aby pri Žiline vyrástla automobilka. Tvrdí, že štát vtedy sľúbil mestu niečo iné. "To mala byť nenávratná pôžička. V podstate to bolo len kvôli deficitu štátu transferované cez mesto," uviedol Ján Slota.