Automobilky zvolávajú do servisu viac áut, ako ich predávajú
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Zdroj: TV JOJ
BRATISLAVA / Týždeň čo týždeň musí nejaká automobilka zvolať svojich zákazníkov na mimoriadny servis. V roku 2013 dokonca museli zvolať viac áut, ako ich dokázali predať. Stáva sa to pri tom aj drahým prémiovým značkám. Do servisu sa vracia Aston Martin, Chrysler, Ferrari aj Mercedes.
Rok 2014 označuje automobilový priemysel za najčernejší v celej histórii. Už predošlý bol náročný, pretože kvóta vrátených áut dosiahla 142 percent. Z toho vyplýva, že v prvej polovici roku 2013 stálo v dielňach o štyridsaťdva percent viac áut, ako sa ich vôbec predalo, informuje nemecký Focus.
V posledných týždňoch sa so zvolávaním chybných áut pretrhlo vrece. Mercedes, Ferrari či Audi nestíhali svoje vozidlá prijímať. Problémom boli airbagy japonského dodávateľa, ktoré výrobcovia umiestnili do áut.
Ako sa ukázalo, trpia banálnou chybou s nebezpečnými dôsledkami, ktoré môžu vyústiť až do ohrozenia života vodiča a spolujazdcov tým, že vzbĺknu.
Prinášame vám zoznam značiek v abecednom poradí a chýb, ktoré museli ich výrobcovia na vlastné náklady odstrániť.
Audi
Automobilka Audi zvolávala až 850 000 vozidiel, z toho 150 000 len v Nemecku. Dôvodom je chyba v softvéri, ktorý spúšťa airbagy. Predovšetkým sa vrátili autá Audi A4, ktoré vyrábali od roku 2012 do októbra tohto roku.
Aston Martin
Vozidlo, ktoré preslávil James Bond, má tiež problém. V konštrukcii plynového pedálu použili plastové diely z Číny. Takmer všetky modely preto nedávno skončili v servisoch. Hoci sa žiadnemu majiteľovi nič nestalo a stačilo vymeniť pomerne lacný diel, škody na imidži luxusnej značky môžu byť závratné.
forbes.com/Mark Bramley
BMW
Známa spoločnosť BMW má pre zmenu problémy s modelmi radu 3, typ E46. Do týchto áut namontovali chybné airbagy. Spoločnosť ráta s tým, že bude musieť opraviť celkovo 1,6 milióna vozidiel.
Chrysler
Prednedávnom americká vláda oznámila, že všetkých 900 000 vozidiel značky Chrysler musí mať vyvýšený podvozok. Spoločnosť má tiež problém s autami vyrobenými v období 2011 až 2014, pretože môžu mať chybný alternátor, ktorý sa môže vznietiť. Okrem toho sa potýka s nekvalitnými airbagmi a bezpečnostnými pásmi. Problémy má aj Jeep Wrangler z rokov 2011 až 2013, v ktorom môže nastať skrat.
Ferrari
Od roku 2002 je v USA platnosti pravidlo, že sa kufor musí dať otvoriť aj zvnútra. Výrobca talianskych športových vozidiel to ignoroval a teraz musí pre bezpečnostné pravidlá opraviť 3 082 áut značky Ferrari 458 Italia a Spyder.
Wikipedia
Ford
Ford vyrobil v roku 2009 celkovo šestnásť miliónov minivanov, pick-upov a SUV. Namontoval do nich však chybný tempomat. Hoci nový stojí len dvadsať eur, práce bude mať vyše hlavy. V dôsledku tejto chyby totiž hrozí vznietenie vozidla.
General Motors
Len v roku 2014 zaparkovali v dielňach v Spojených štátoch dvadsaťosem miliónov áut tejto značky. Problémom bola spínacia skrinka, ktorá má za následok desiatky nehôd, niektoré z nich so smrteľnými následkami. Vedenie General Motors pripustilo, že minimálne devätnásť osôb pre chybu v zapaľovaní zomrelo. Problémy má i s vozidlami, ktoré jazdia na plyn. Sú v nich ventily, ktoré zvyšujú riziko explózie.
Mercedes
Mercedes má patálie s malými vozidlami triedy C, ktoré majú zabudované chybné airbagy. Značka Citan má zasa závažné problémy s brzdami.
isifa
Nissan
Ešte v roku 2003 zabudovali do vozidiel dva chybné senzory, čo spôsobilo, že v ich opravovniach zaparkovalo až 2,5 milióna áut. Hrozilo, že motor odíde z ničoho nič počas jazdy.
Toyota
Triviálny problém neupevnených rohoží trápi spoločnosť Toyota ešte od roku 2009, kedy ich dala do vozidiel značky Camry, Avalon a Prius. Do 3,8 milióna áut museli pre rohože namontovať modifikovaný plynový pedál, pretože rohože blokovali plynový a brzdový pedál. Toyota za svoj banálny problém zaplatila obrovské pokuty.
Volkswagen
Čínsky partner značky Volkswagen FAW musel prijať vyše pol milióna modelov Sagitar, pretože mali problémy so zadnou nápravou. Týka sa to vyše štyristotisíc modelov Jetta a štyridsaťtisíc Chrobákov.
Prehnane zložité
Jednou z hlavných príčin stále väčšieho počtu konštrukčných chýb sú modulárne platformy, ktoré automobilky stále častejšie využívajú. Na jednej strane im to umožňuje používať tie isté diely do viacerých modelov značky, alebo aj naprieč viacerými značkami, no ak je niektorá z nich zle skonštruovaná, porucha sa prejaví na stovkách tisícov alebo aj na miliónoch vozidiel.
Ďalšou príčinou je aj stále väčšia zložitosť dnešných vozidiel. Rôzne bezpečnostné a asistenčné systémy, ktoré sa dnes už stávajú súčasťou základnej výbavy auta, predstavujú zložité konštrukcie, v dôsledku ktorých sa možnosť chyby znásobí.