Minister Pavlis kontroloval cenu benzínu. Kartel v Slovnafte nenašiel
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Ministerstvo hospodárstva preverilo možnú kartelovú dohodu medzi najväčšími dodávateľmi pohonných hmôt na slovenskom trhu. Hoci ceny ropy v posledných mesiacoch klesajú, na Slovensku tankujeme stále drahšie ako v okolitých krajinách. Informácie zo Slovnaftu napokon ukázali, že ceny u nás nielen klesajú, ale aj rastú pomalšie.
Po stretnutí generálneho riaditeľa Slovnaftu Oszkára Világiho a ministra hospodárstva Pavla Pavlisa na pôde Slovnaftu sa ukázalo, že na slovenskom trhu neexistuje kartelová dohoda o cene pohonných látok.
Časový odstup
Porovnanie štatistík z iných krajín Európskej únie ukázalo, že dlhodobé ceny na Slovensku sú pod priemernými cenami únie a každá krajina pristupuje k cenotvorbe s iným časovým odstupom.
Výkyvy na trhu s ropou ovplyvňujú konečnú cenu pohonných látok iba čiastočne. "Pokiaľ berieme dane je to 50 percent, energie a biolátky sú ďalších 50 percent. Z toho 38 percent je ropa," uviedol generálny riaditeľ Slovnaftu Oszkár Világi.
Podstatnou zložkou ceny tak naďalej zostáva daň, ktorej výpadok si však vláda nemôže dovoliť. "Nepripravujeme zníženie daní, ktoré sa týkajú pohonným hmôt," uviedol minister financií Peter Kažimír.
Pozrite si reportáž Michala Rybanského:
Slovnaft, znížil od leta minulého roka ceny benzínu o 28,3 centu a nafty o 24,3 centu.
Podľa Oszkára Világiho bolo toto zníženie výraznejšie, ako celkový slovenský priemer. "Aj to svedčí o fakte, že na Slovensku je pomerne široká konkurencia, ako v oblasti maloobchodu, tak aj veľkoobchodu,“ uviedol Világi.
Podľa neho dlhodobé ceny pohonných látok na Slovensku sú pod priemernými cenami Európskej únie.
Minister hospodárstva kontroloval v Slovnafte cenotvorbu, pretože médiá kritizovali ceny benzínu a nafty.
Žiadne podozrivé praktiky
Minister v cenotvorbe bratislavskej rafinérie nenašiel žiadne podozrivé praktiky. Pavlis sa na stretnutí s najvyššími predstaviteľmi Slovnaftu oboznámil s tým, že každá krajina pristupuje k tvorbe cien s iným časovým odstupom.
"V prípade Slovenska sa viackrát ukázalo, že ceny majú tendenciu pomalšie rásť, keď ceny ropy prudko stúpajú, čo je z pohľadu spotrebiteľa férovejší prístup, zvlášť keď si uvedomíme, že z dlhodobého hľadiska ceny ropy a palív na burzách skôr stúpajú ako klesajú. Budeme vývoj cien sledovať aj v budúcnosti. Budeme pozorne sledovať, či v prípade stúpajúcich cien ropy na svetových trhoch Slovnaft ceny pohonných látok veľmi rýchlo nezvýši,“ dodal Pavlis.
Ceny sú na dne
Slovnaft v súčasnosti nevidí ďalší priestor na zlacňovanie pohonných látok aj vzhľadom na vývoj cien ropy na svetových trhoch, ktoré sa vrátili k rastu. "Momentálne sú ceny stabilizované a dosiahli sme dno,“ dodal Világi.
Slovenskí motoristi budú mať podľa neho aj ďalšie mesiace priaznivé ceny pohonných látok, keďže Slovnaft pristupuje k zmenám cien oneskorene. Slovnaftom zverejnené štatistiky ukázali, že v Európe sú krajiny, kde je rozdiel medzi najlacnejším a najdrahším benzínom či naftou aj 30 centov a krajiny, kde je rozdiel menej ako 10 centov.
"Slovensko patrí do tej druhej skupiny, pričom z pohľadu spotrebiteľa sa tiež zdá, že je to vhodnejšie, keďže má možnosť kupovať palivá na celom území za porovnateľné ceny a nie je znevýhodnený, ak býva vo vzdialenom kúte Slovenska, kam je doprava z rafinérie drahšia,“ doplnil Pavlis.
Slovnaft v súčasnosti ovláda zhruba 24-percentný podiel na trhu s predajom pohonných látok. Minister nemá právomoc zasahovať do cenotvorby súkromných predajcov benzínov či nafty a po návšteve Slovnaftu sa do ďalších rafinérií nechystá.
Pavol Pavlis kontroloval cenotvorbu v Slovnafte:
SITA
Kritika médií
"My sme prišli na návštevu do Slovnaftu vzhľadom na medializované informácie, že sú podozrenia, že bratislavská rafinéria ovplyvňuje cenu na základe nejakých dohôd. V tejto fáze zatiaľ neuvažujeme o tom, že by sme vstúpili do rokovania aj s inými spoločnosťami. Do budúcnosti to však nevylučujem,“ povedal Pavlis.
"Na Slovensku existuje silne liberálny trh. Cenotvorba nasledovala celoeurópske obchodné trendy a nie denné výkyvy na burzách,“ konštatoval Világi, ktorý rázne odmietol kartelovú dohodu medzi predajcami pohonných látok pôsobiacich na Slovensku.
Minister Pavlis na záver upozornil, že lacnejší benzín či nafta v okolitých krajinách môže veľakrát pochádzať od neznačkových predajcov, ktorí predávajú pohonné látky s nižšou kvalitou.