Úskalia bankových pôžičiek: Na toto si dajte v bankách pozor
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Finančné problémy trápia desaťtisíce slovenských rodín. Najjednoduchšie riešenie, aspoň na prvý pohľad, je požiadať o pôžičku. Za niekoľko minút je po probléme. Ale nie tak úplne. Mnohí podľahnú predajnej taktike bánk a zaviažu sa aj k službám, ktoré nepotrebujú.
Nevedomosť neospravedlňuje. Týmto heslom sa, podľa nedávneho prieskumu, očividne riadia aj v niektorých bankách a na klientov skúšajú, čo znesú.
"Stretli sme sa aj so situáciami, ktoré hraničia s porušovaním zákona," hovorí bankový analytik portálu Finančný kompas Maroš Ovčarik.
Jedna vec sú zmluvy a druhá spôsob komunikácie s klientom, v ktorej dochádza k najväčšiemu počtu pochybení.
Zlé informácie
"Niektoré banky vyslovene nútia alebo agresívne presviedčajú ľudí, aby si otvárali aj bežné účty, čo banka nesmie," dodáva Ovčarik.
Ak ide o peniaze, Slováci sú ešte stále konzervatívni. Až 8 z 10 totiž namiesto online služieb uprednostní návštevu banky. Hlavný dôvod je, že viac ako technike veria ľuďom. Nie vždy to však vyjde podľa predstáv a k slovu sa dostane ombudsmanka.
"Vo väčšine prípadov išlo o to, že neboli klienti dostatočne informovaní, neprečítali si dokumentáciu, ktorá im bola poskytnutá k produktu," vysvetľuje právnička bankového ombudsmana Jana Poláková.
Finančná gramotnosť
Lenže, ako si poradiť s tým, keď klient dostane nesprávne informácie priamo v banke? "Má možnosť obrátiť sa na centrálu banky s tým, že podá reklamáciu alebo sťažnosť," radí právnička Poláková.
Finančná gramotnosť nás Slovákov ešte stále nie je vysoká. Pri financiách preto treba byť opatrní. Najmä pri podpisovaní zmluvy. Rýchlo rýchlo však v týchto prípadoch nemusí byť najlepšia voľba. Málokto totiž vie že zmluvu s finančnou inštitúciou si môže ešte pred jej podpisom zobrať na preštudovanie domov.
Právo na reklamáciu
"Ideálne je, ak všetky ponuky a podmienky dostane klient od banky písomne, aby si to vedel porovnať s ostatnými bankami," myslí si finančný analytik Fin Centra Peter Világi.
Ani po podpise však nemusí byť neskoro. "Do 14 dní má v zmysle zákona človek možnosť vrátiť pôžičku bez poplatku," radí Maroš Ovčarik z portálu Finančný kompas. Najmä, ak ide o veľký balík peňazí, vždy je lepšie poradiť sa a vyhnúť sa rýchlym rozhodnutiam.