Cena ropy padla na dvanásťročné minimá
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Cena čierneho zlata, teda ropy, padá už 18 mesiacov. A dokonca dosiahla niekoľkoročné dno. Je to signál, že za pohonné hmoty nebudeme platiť viac.
Rusko by mohlo dosiahnuť vyrovnaný rozpočet, ak by ceny ropy boli vo výške 82 USD za barel. V stredu to povedal ruský minister financií Anton Siluanov. Tohtoročný rozpočet je založený na predpoklade, že ceny ropy budú vo výške okolo 50 USD za barel. V stredu však ceny ropy Brent dosiahli len 31 USD za barel.
"Náš rozpočet bude vyrovnaný pri cene 82 USD za barel ropy, takže je pred nami stále veľa rozhodnutí, ktoré musíme urobiť v súvislosti s rozpočtovou politikou,“ povedal minister. Podľa jeho slov bude tohtoročný deficit vo výške približne 2,6 percenta poklesu cien ropy na 25 USD za barel. V utorok to uviedol šéf banky German Gref. Zároveň dodal, že aktuálne oslabujúci rubeľ nie je riziko pre kapitálovú primeranosť banky.
Čína
Ceny ropy sa v utorok nakrátko ocitli pod hranicou 30 USD za barel. Od začiatku roka stratili už takmer 17 percent hodnoty, pričom klesali siedmy deň v rade. Ropa je pod tlakom vystupňovaných obáv zo spomalenia čínskej ekonomiky, ktorá je druhým najväčším svetovým spotrebiteľom komodity.
Ľahká americká ropa zlacnela o 97 centov na 30,44 USD za barel. Prechodne sa ocitla na úrovni 29,93 USD za barel, čo bolo najmenej od decembra 2003. Ceny ropy Brent klesli o 69 centov na 30,86 USD za barel, keď počas obchodovania zaznamenali dno 30,34 USD za barel.
Nemotoristi
Čína je po spojených štátoch druhým najväčším spotrebiteľom ropy na svete. Ale nie je za tým len Čína. "Vo svete sa ťaží veľa ropy, Amerika obnovila ťažbu ropy, Saudská Arábia a tradiční producenti neprestávajú v produkcii a naopak pre uvoľnenie embarga z Iránu sa otvárajú nové ložiská," tvrdí analytik Tatrabanky Juraj Valachý.
Padajúce ceny by potešili aj nemotoristov, najmä tých, ktorí jazdia autobusmi, v podobe nižších cien cestovných lístkov. Na klesajúce ceny sa zväčša reaguje akosi pomalšie ako na stúpajúce. Najväčší prepravca už reagoval pri časti spojov.
Konkurenčný tlak
"Konkrétne sme znížili ceny na linkách Bratislava Viedeň a ďalšie medzinárodné," tvrdí hovorkyňa Slovak Lines Vozárová. Ďalšie zmeny po strmom páde ropy sa zatiaľ nechystajú a najmä nie vo vnútroštátnej doprave.
Nižšie ceny pohonných hmôt by sa mohli prejaviť v cenách autodpravcov. "Je dosť možné, že v rámci konkurenčného tlaku sa budú snažiť prebiť niektorí dopravcovia u svojich klientov prostredníctvom znížených nákladov. Určite sa to premietne skôr, či neskôr aj do celkových nákladov na dopravu," hovorí predseda združenia UNAS Róbert Huran.
Téme sa venuje redaktor Richard Juriš: