Ministerstvo vybralo firmu, ktorá postaví obchvat D4. Začať by mala na jar
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Ministerstvo dopravy po vyhodnotení štyroch ponúk na výstavbu a prevádzku úsekov diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 pri Bratislave cez PPP projekt v pondelok oznámilo víťaza, a to konzorcium Obchvat Nula vedené španielskou spoločnosťou Cintra Infraestructuras Internacional.
V súťaži konzorcium navrhlo najnižšiu ročnú splátku vo výške 56,72 miliónov eur. Štát by tak za tridsať rokov koncesie mal uhradiť 1,7 miliardy eur, vrátane úrokov a inflácie.
Za viac ako štyri roky
Konzorcium chce úseky D4 Bratislava, Jarovce - Ivanka, sever - Rača a R7 Bratislava, prievoz - Ketelec - Dunajská Lužná - Holice v dĺžke 59 kilometrov postaviť za vyše štyri roky. Pôvodná predpokladaná výška ročnej splátky pri vyhlásení tendra pred rokom bola v rozsahu 135 miliónov až 151 miliónov eur. Súčasťou konzorcia sú aj rakúsky Porr a austrálsky Macquarie Capital Group.
Štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček informoval, že podstatne nižšiu víťaznú cenu umožnili výborné konkurenčné prostredie a podmienky na finančnom trhu. S výstavbou úsekov D4 a R7 by sa podľa neho malo začať podľa plánov ešte na jar, resp. v prvom polroku tohto roku. "Ukončenie výstavby bratislavského obchvatu a rýchlostnej cesty po Dunajskú Stredu bude do roku 2020," povedal Stromček.
"Komunikujeme s ministerstvom financií, ktoré verifikuje všetky údaje, ktoré boli uvedené v ponuke. Čakáme, že v najbližších dňoch budeme mať stanovisko aj od ministerstva financií. Finálne slovo bude mať vláda, ktorá musí rozhodnúť o tomto projekte, musí schváliť návrh koncesnej zmluvy," uviedol.
Žiadny dôvod na odkladanie
Stromček nevidí žiadny dôvod na odkladanie rozhodnutia o projekte po parlamentných voľbách. PPP projekt má byť ešte porovnaný s alternatívou výstavby klasickým verejným obstarávaním.
Konzorcium Via Dunaj na čele s francúzskou spoločnosťou Vinci Concessions navrhlo ročnú splátku projektu vo výške 69,01 miliónov eur (za tridsať rokov 2,07 miliardy eur). Úseky D4 a R7 chcelo postaviť za tri a pol roka.
Konzorcium Via Bratislava vedené nemeckou spoločnosťou Hochtief PPP Solutions navrhlo ročnú splátku 76,78 miliónov eur (2,3 miliárd eur) a konzorcium Astrela na čele s rakúskym Strabagom 91,04 miliónov eur (2,73 miliardy eur).
Pochybnosti analytikov
Nová cesta pôjde od Jaroviec, cez Most pri Bratislave, Rovinku, Ivanku pri Dunaji a Vajnory do Rače. Súčasný obchvat a teda aj Prístavný most je podľa ministerstva ďaleko za svojimi možnosťami.
To ale spochybňuje analytik. "Opakovane tvrdíme, že ministerstvo do tohto momentu stále jasne nepreukázalo dopravné prínosy tohto veľkého projektu," uviedol analytik INEKO Ján Kovalčík.
"Ten, kto nemá rád tento projekt a nechce, aby sa realizoval si vždy nájde nejaké argumenty," povedal Viktor Stromček.
Téme sa venoval reportér Adam Zavřel: