Spoločnosť Rajo sa dohadovala s veľkými reťazcami na cene svojich produktov
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Zdroj: SITA
BRATISLAVA / Protimonopolný úrad Slovenskej republiky udelil deviatim podnikateľom pokutu vo výške 10 miliónov eur. Spoločnosť Rajo sa podľa správy dohadovala na cene mlieka s niekoľkými potravinovými reťazcami. Informáciu priniesol Denník N.
Kontrolóri Protimonopolného úrad zverejnili správu, v ktorej uvádzajú, že spoločnosť Rajo sa dohadovala s potravinovými reťazcami na cene. Išlo o produkty z kategórie mlieko, maslo, smotana, informuje Denník N.
Pokuta 10 miliónov eur
Jednotlivé reťazce mali udržiavať dohodu s mliekarňou, že každý z nich bude predávať tieto výrobky za rovnaké ceny. Takéto správanie by ale popieralo princípy bežného trhu, na ktorom si reťazce určujú ceny podľa seba a konkurencia ich tlačí čo najviac dole. "Posudzovaná stratégia vyhovovala všetkým zúčastneným stranám, najmä ale maloobchodným predajcom, medzi ktorými by za iných okolností prebiehal konkurenčný boj o zákazníka," uviedol Protimonopolný úrad.
Úradníci za toto správanie udelili pokutu reťazcom aj mliekarni za desať miliónov eur. "Ide o jednu z najvyšších pokút v histórii nášho úradu," uviedla pre Dennik N hovorkyňa Adriana Oľšavská.
Usvedčili ich e-maily
Úrad v tomto prípade urobil niekoľko analýz. Najrozsiahlejšou a najdôležitejšou bola analýza zaistenej e-mailovej komunikácie. Protimonopolný úrad disponoval 150 e-mailami a e-mailovými vláknam, ktoré sa týkali skúmaných produktov.
"Kľúčovou v tomto prípade bola komunikácia, ktorá zahŕňala nastavenie určitej pultovej ceny od konkrétneho dátumu na celom trhu," píše v správe úrad. Podľa neho e-mailová komunikácia obsahovala aj podnety maloobchodníkov na dodávateľa, ak niektorý z konkurentov "podrazil" nastavenú cenu a následne riešenie vzniknutej situácie.
"Maloobchodní predajcovia poznali prostredníctvom dodávateľa východiskovú situáciu – cenovú úroveň a záruky o nastavení rovnakých pultových cien k určitému termínu u konkurentov. Bolo pre nich jednoduchšie prispôsobovať tomu svoju celkovú cenovú stratégiu v porovnaní so situáciou, ak by ku protisúťažnej komunikácii o cenotvorbe nedochádzalo," píše v správe Protimonopolný úrad.
Z rozsiahlej správy, ktorú má Denník N k dispozícii vyplýva, že do škandálu sú zapojené reťazce Tesco, Kaufland, Billa, Coop Jednota, Terno, Moja Samoška, CBA a niekdajší Carrefour.
"Spoločnosť Rajo nepodmieňuje dodávky svojich výrobkov obchodným reťazcom dodržiavaním odporúčaných cien a nezabezpečuje ich dodržiavanie ani uplatňovaním akéhokoľvek druhu sankcií či vykonávaním akéhokoľvek nátlaku,“ uviedla pre Denník N spoločnosť Rajo. Spoločnosť považuje obvinenia Protimonopolného úradu za vykonštruované.