Osem ekonomických dopadov prezidentských volieb v USA
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Zdroj: Profimedia
WASHINGTON / Výsledky prezidentských volieb v Spojených štátoch spravidla ovplyvňujú hospodársky vývoj krajiny, rovnak ako vývoj cien akcií. Špecifické dopady má ale celý volebný proces, a to bez ohľadu na to, ktorý kandidát vyhrá.
Volebný rok obvykle prináša napríklad vyššie výdavky na Halloween a naopak pokles predaja domov. V súvislosti s tohtoročnými voľbami píše server Time o ôsmich prekvapujúcich dopadoch na ekonomiku.
1. NÁKUPY
Maloobchodné firmy sú známe tým, že keď majú nižšie tržby, hľadajú vinu všade navôkol. Nechcú sa investorom priznať, že ich manažéri urobili zlé rozhodnutie. Obyčajne slabý predaj pripisujú nepriaznivému počasiu pre dané obdobie.
Najnovšou výhovorkou sú prezidentské voľby. Spotrebitelia sú prilepení k televízoru, aby sledovali spravodajstvo. Nemajú čas ísť na nákup. Prípadne sú z volebnej kampane takí deprimovaní, že nemajú náladu ísť niekam do reštaurácie a nejsť sa.
2. VÝDAVKY NA HALLOWEEN
Naopak výdavky za cukrovinky, kostýmy, dekorácie a ďalšie vybavenie na Halloween dosahujú vo volebnom roku rekordy. "Pravdpodobne je to spojené s potrebou úniku od reality a kontaktu s ľuďmi," uviedla psychologička Kit Yarrow, ktorá sa zameriava na správanie spotrebiteľov.
3. VIANOCE
Mohlo by sa zdať, že nie je nič, čo by mohlo obchodníkom zabrániť, aby začali spotrebitelia s veľkým predstihom pripravovať na vianočné nákupy. Tohtoročnej prezidentskej kampani sa to ale pravdepodobne podarilo. Prvé reklamy na vianočné nákupy sa obyčajne v obchodoch objavujú po Halloweene, niekedy i pred ním.
Pozrite si poslednú debatu oboch prezidentských kandidátov:
Teraz to ale vyzerá tak, že väčšina obchodov sa nechystá zahájiť veľké reklamné kampane skôr, než skončia voľby. Podľa šéfa Združenia maloobchodných predajcov Matthewa Shaya je dôvodom zrejme to, že rozhlasovému a televíznemu vysielaniu dominujú správy o voľbách. Je teda ťažké zaujať inou správou.
4. FUTBAL
Ďalšou prekvapujúcoui správou je, že menej Američanov tento rok sleduje profesionálny futbal. Sledovanosť Národnej futbalovej ligy NFL v televízii prudko klesla. Dôvodom majú byť voľby.
5. VÝDAVKY NA REKLAMU
Prezidentské voľby prinášajú prudký nárast výdavkov na reklamu. Sú jedným z dôvodov, prečo sa očakáva celosvetový nárast týchto výdavkov o 4,6 percenta. Nie sú to len výdavky na politickú reklamu. Napríklad jeden z kanadských ostrovov sa v reklame ponúka ako kľudné miesto, kde môžu Američania utiecť, prípadne emigrovať po voľbách.
6. REALITY
Predajcov realít bolí hlava. Volebný rok obyčajne prináša neistotu, čo sa prejavuje aj tým, že Američania nie sú ochotní míňať vysoké čiastky, čo sa týka i nákupu nehnuteľností. Niektoré štúdie ukazujú, že ceny domov sa vo volebnom roku zvyšujú menej než v ostatných rokoch.
7. ZNAČKA TRUMP
Volebná kampaň podporila Trumpovo podnikanie. Z rozpočtu kampane si jeho volebný štáb okrem iného prenajal priestory v mrakodrape Trump Tower.
Na druhej strane má ale na značku Trump skôr negatívny dopad. Návštevnosť jeho podnikov sa oproti minulému roku znížila. Mnoho spotrebiteľov sa od značky Trump dištancuje.
8. AKCIOVÝ TRH
Všade sa hovorí o dopade na akciové trhy. Grafy ale ukazujú, že vo volebnom roku je výkonnosť akciového trhu v podstate priemerná. Jedna analýza však ukázala, že ak akciový trh spevňuje počas troch mesiacov pred voľbami, vyhraje úradujúca strana - teda demokrati a ich kandidátka Hillary Clinton.