Cestovné kancelárie čakajú neľahké časy
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Slovensko sa stáva turistickým magnetom strednej Európy. Najväčší záujem bol minulý rok o Bratislavu, ktorej pomohlo naše predsedníctvo v Rade EÚ. Cestovné agentúry si ale u nás vedia predstaviť oveľa viac, ako len 300 tisíc návštevníkov.
Cudzincov láka Slovensko stále viac. Najmä tí zámorskí ho radi spájajú aj s návštevou iných krajín. Najviac návštevníkov, medzi ktorými dominujú Američania, k nám prichádza po Dunaji. Tento spôsob turistiky má však aj svoje nevýhody. "Prichádza ich síce najviac, ale dá sa povedať, že na nich zarábame najmenej," uviedla šéfka klubu incomingových cestovných kancelárií.
Jednodenní dovolenkári totiž využijú minimum služieb a po niekoľkých hodinách odplávajú. Keď sa niekam vyberie Slovák, vydrží na mieste viac ako týždeň. "Hlavný záujem je o krajiny ako Grécko, Taliansko, Španielsko a Bulharsko," uviedol predseda klubu Touroperátorov Mikuláš Milko.
Podľa predaných kapacít to vyzerá, že cestovky čaká dobrá sezóna. Na stratené pozície sa totiž postupne vracia aj Turecko. Treba ale vyberať a porovnávať, nenechať sa nachytať. "Na internete boli ponúkané Maldivy za 300-400 eur na týždeň letecky v hoteli s all inclusive," dodáva Milko.
Išlo ale o podvod, na ktorý naleteli viacerí. Slovenská asociácia cestovných kancelárií a agentúr preto varuje pred podozrivo výhodnými ponukami. "Lacné nemusí byť vždy kvalitné a dobré," uviedol Mikuláš Milko.
Trh čaká očista
Trh s cestovnými kanceláriami čaká očista. Zákon o odpadoch, ochrane osobných údajov či boj o nižšiu DPH môže rozdúchať v tomto priemysle silný vietor. Pripravované zmeny legislatívy prinesú cestovným kanceláriám neľahké časy, na ktoré môžu doplatiť tí najmenší. "Možno aj na Slovensku nastane situácia, že zostane niekoľko veľkých cestovných kancelárií a ostatné budú sprostredkovať ich produkt," uviedol Stanislav Macko, prezident Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a agentúr.
V hre je aj kontroverzná európska smernica, na ktorej základe by mali cestovné kancelárie tvoriť garančný fond. "To je jeden z kľúčových problémov, ako budeme riešiť ochranu peňazí klienta v prípade úpadku," dodal Macko.