Obchody sa po sviatkoch otvorili, mnohé so zľavami. Povianočný nákupný ošiaľ stúpa
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Po dvoch dňoch sa opäť otvorili obchody. Niektoré už ponúkajú povianočné zľavy, ktorým len málokto odolá. Zlacnený tovar prilákal do nákupných centier mnohých Slovákov, ktorí si prišli urobiť druhé Vianoce.
Pre výpredaje si ľudia neváhajú privstať. Prvé rady sa pred obchodom s detským oblečením začali tvoriť už polhodinu pred jeho otvorením. Niektorí zákazníci pricestovali do hlavného mesta z Galanty či Trnavy. "Išla som cielene, či majú veci pre dvojičky," hovorí nedočkavá zákazníčka. Niektorí zákazníci majú jasnú stratégiu - členovia rodiny si rozdelia úlohy, kto bude čo nakupovať. Už po niekoľkých minútach skončí oblečenie z vešiakov v nákupných taškách. Niektorí nakupujúci míňali peniaze od Ježiška, iní čakali práve na výhodné ceny.
Obchodníci ľudí lákajú na 20 až 70 percentné zľavy. Obchodný analytik varuje, že nie každá zľava je naozaj zľava. "Kupujúci musia veľmi obozretne pozerať tovar. Rozmýšľať, že či vedia, aké boli ceny tovaru pred dvoma mesiacmi, pred mesiacom a až nadväzne na to sa rozhodnúť pre kúpu," vysvetľuje obchodný analytik Ľubomír Drahovský. Ďalšie, ešte väčšie zľavy by mali obchodníci ponúkať po Novom roku. "Maloobchod roztriedil tovar, ktorý dá vo výpredajoch povianočných a vo výpredajoch novoročných. Tá stratégia obchodu je veľmi dobre prepracovaná. Obchod vie, čo v akom čase ponúkať," dodáva Drahovský.
V Spojených štátoch je to iné. Za veľkým množstvom ľudí v amerických nákupných centrách nie sú len výhodné ceny. Nákupné centrá zaplnili aj tí, ktorí nie sú spokojní so svojimi darčekmi a chcú ich vrátiť. Obchody hlásia milióny kusov vráteného tovaru. Najmä kamenné obchody preto bojujú s finančnými problémami. "No toto je aktuálna maloobchodná apokalypsa," hovorí profesor z Columbia Business School Mark Cohen.
Nákupná horúčka sa môže skončiť aj bitkou. Presvedčte sa v nasledujúcej reportáži: