Zamestnanosť je začarovaný kruh. Nízke mzdy investorom vyhovujú
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Zamestnávatelia, najmä automobilky, kričia, že nemajú kvalifikované sily a treba ju voziť zo zahraničia. Roky sa totiž zanedbávali potreby trhu. Tento rok by mal byť preto kritický z pohľadu príchodu investorov. Ministerstvo práce priznáva aj chyby, na druhej strane tvrdí, že zamestnávatelia ponúkajú často nízke mzdy. Práve tie sú však často hlavným dôvodom, prečo tu investori sú.
Automobilkám chýba až 14 000 ľudí. Od ministerstva práce dostali prísľub, že uvoľnia možnosť zamestnávania cudzincov.
Ministerstvo práce si priznáva chyby v rámci kvalifikovanej pracovnej sily. Na druhej strane odporuje výškou ponúkaných platov u zamestnávateľov a vyzerá to tak, že tieto dve veci si odporujú. Paradoxne najčastejšie žiadanou a neobsadenou pozíciou nie je žiadny kvalifikovaný pracovník. "Je to pozícia upratovačka. Každý sa asi zhodneme, že toto rozhodne nie je kvalifikovaná práca," povedal štátny tajomník ministerstva práce Branislav Ondruš.
Z desiatich najžiadanejších a najťažšie obsaditeľných pozícií sú len asi tri, ktoré požadujú naozaj zložité rekvalifikácie. "Problémom je jednoducho nízka mzda, ktorú za túto prácu používajú," uviedol Ondruš.
Keď sa ale u nás zvýšia mzdy, investori neprídu. Niektoré pozície ale teda ostanú na zamestnancov z cudzích krajín. Keby boli u nás platy ako v Nemecku či vo Francúzsku, tak by tu tie fabriky neboli a ostali by doma.
Keď sa podľa štúdií obmedzí do roku 2030 automobilová výroba v Európe zo súčasných 15 percent na päť a presunie sa do Ázie, a my nebudeme so štruktúrou zamestnancov a školstvom pripravení bude ešte na Slovensku horúco. "Slovensko dnes nie je pripravené na to, aby sem prišli investori, ktorí budú sofistikovanejší," povedal viceprezident republikovej únie zamestnávateľov Luboš Sirota.
Pozrite si archívnu reportáž, v ktorej automobilky bilancovali minulý rok.