Virutálny Schengen platí. Zákazníci si už budú pred európskymi podnikateľmi rovní
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRUSEL / Europarlament odhlasoval ukončenie tzv. geo-blockingu, čo znamená automatické presmerovanie kupujúcich na internete podľa toho, odkiaľ pochádzajú. Po novom tak budú platiť pre všetkých v Európskej únii rovnaké pravidlá pri nakupovaní tovarov a služieb cez internet. Výhodné by to malo byť najmä pre malé trhy, akým je aj Slovensko.
Vo virtualite zháňame od oblečenia a elektroniky až po nábytok, takmer všetko. Minulý rok tak nakupovalo až 57 percent Európanov. Pravdou je, že Slováci sú v online nakupovaní ešte aktívnejší ako je priemer Európskej únie.
Pri geo-blockingu odmietajú internetové obchody zákazníkovi z iného členského štátu predať tovar len preto, že je zo zahraničia. Stáva sa aj to, že sa zákazník na stránku predajcu vôbec nedostane. "Len 36 percent ľudí, ktorí si chceli kúpiť nejaký tovar alebo objednať službu z iného členského štátu bolo úspešných. Takto teda jednotný trh nevyzerá," povedal eurokomisár pre jednotný digitálny trh Andrus Ansip.
Slovenská europoslankyňa Monika Smolková uvádza, že existuje aj cenové znevýhodňovanie. "Podnikateľ sa musí vysporiadať s tým, že bez ohľadu na to, z ktorej krajiny je občan, musí platiť rovnaká cena za rovnakú službu," uviedla.
Európsky parlament už ale odsúhlasil, že geo-blocking bude minulosťou už koncom tohto roka, odpadnúť by tak mali aj problémy s doručením či s platením. Nové nariadenie sa ale napríklad nevzťahuje na digitálny obsah, ktorý podlieha autorským právam. Ide napríklad o elektronické knihy, videoklipy či filmy. "Na skompletizovanie jednotného digitálneho trhu potrebujeme ešte reformy. Musíme spraviť všetko preto, aby sme odstránili tieto národné bariéry," uviedla poľská europoslankyňa za Európsku ľudovú stranu Róża Gräfin.
Pozrite si archívnu reportáž.