Európska komisia plánuje zdaniť digitálne firmy. Aj Slovensko si chce odkrojiť z koláča zisku
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRUSEL / Veľké digitálne firmy ako Facebook, či Google zarábajú podľa ministerstva financií na reklame na Slovensku desiatky miliónov eur, krajina však z toho nemá nič. Európska komisia navrhne novú daň z príjmu digitálnych firiem, ktorá by to mohla zmeniť, aby dane platili aj tam, kde pôsobia, nie len tam, kde majú svoje sídla.
Zisky digitálnych firiem "raketeovo" rastú nielen v Európe, ale aj vo svete. "Internetové spoločnosti musia odvádzať dane zo zisku v mieste, kde majú trvalé sídlo," uvádza analytička, Lucia Yar. A to je problém.
Digitálne spoločnosti podľa hovorkyne ministerstva financií, Alexandry Gogovej, na sloveskom reklamnom trhu získavajú peniaze v objeme zhruba 80 miliónov eur, ktoré ale na Slovensku nezdaňujú.
Európska komisia preto navrhuje zdaniť firmy inak. "Odvádzať dane z obratu a to vo všetkých krajinách, v ktorých pôsobia," hovorí analytička Yar. Podľa informácii agentúry Reuters by sa sadzba dane mala pohybovať od 1 do 5 percent. Daň by sa mala vzťahovať na firmy s globálnymi príjmami nad 750 miliónov eur, vrámci únie nad 10 miliónov eur.
Konkrétne opatrenia k zdaňovaniu digitálnych firiem Európska komisia predloží 22. marca. Daň má byť zatiaľ dočasným krokom, kým sa neschváli komplexnejšie úniové riešenie.
Európska komisia sa s ničím "nebabre". Nedávno uložila astronomickú pokutu spoločnosti Google: