Vážny vidí riešenia pre slovenské Cargo
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Zdroj: redakcia
Vytvorenie spoločného podniku s českým nákladným železničným dopravcom je podľa ministra dopravy Ľubomíra Vážneho len jednou z možností, ako vyriešiť budúcnosť štátom ovládaného slovenského prepravcu ZSSK Cargo.
Vytvorenie spoločného podniku s českým nákladným železničným dopravcom je podľa ministra dopravy Ľubomíra Vážneho len jednou z možností, ako vyriešiť budúcnosť štátom ovládaného slovenského prepravcu ZSSK Cargo.
V hre zostáva tiež samostatné podnikanie ZSSK Cargo alebo vznik spoločného podniku so zahraničným investorom, v ktorom by bol štát väčšinovým vlastníkom, povedal dnes Vážny novinárom.
"Európa sa v Cargu spája a nejaký satelit samostatný slovenský by mohol byť problém," zdôraznil Vážny. Chce však preskúmať, či by železničný dopravca dokázal fungovať samostatne. Ministerstvo by do niekoľkých týždňov malo vedieť, ktorá možnosť je pre podnik výhodnejšia.
V prípade spojenia slovenského a českého Carga by v Európskej únii podľa Vážneho vznikol tretí najsilnejší nákladný železničný dopravca. Výhody spojenia sú podľa ministra v technologickej blízkosti obidvoch firiem. Problematický by však bol podľa neho audit firiem. Podľa informácií, ktoré zverejnil denník Pravda, Česko vidí v spojení oboch firiem príležitosť na lukratívnu privatizáciu takéhoto podniku. Vážny bol však doteraz odporcom privatizácie Carga.
Bývalá vláda Mikuláša Dzurinda rozbehla privatizáciu nákladného železničného prepravcu, pre predčasné voľby sa však tender neskončil. Súčasná vláda sa po nástupe do úradu zaviazala, že nebude privatizovať štátny majetok.
Možné spojenie ZSSK Cargo Slovakia s ďalšími železničnými prepravcami v Európe naznačil ešte vlani v decembri premiér Robert Fico. Detaily o projekte však vtedy neuviedol.
Slovenské železnice sa v roku 2002 rozdelili na dve spoločnosti, ŽSR a ZSSK. V roku 2005 sa od osobnej prepravy v ZSSK oddelila nákladná doprava a vznikla spoločnosť Cargo.
Spoločnosť dnes zamestnáva necelých 11.000 zamestnancov, v minulom roku prepravila takmer 51 miliónov ton tovaru a zaznamenala stratu takmer dve miliardy korún. Podnik sa každoročne zaviazal znižovať počet zamestnancov o 600.