Nezamestnanosť pokorila nový rekord
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Slovensko láme všetky doterajšie rekordy. V niektorých okresoch už klesla nezamestnanosť pod tri percentá. No paradoxom je, že hoci veľkí zamestnávatelia vytrvalo hľadajú ďalšiu pracovnú silu, na zoznamoch úradov práce stále zostáva približne 200 tisíc ľudí. A hoci Slovensko ťahá automobilový priemysel, naše školstvo tomu príliš nepomáha - zúfalo totiž chýbajú správne pripravení automechanici.
Naša ekonomika od konca roka rastie a rastie a naopak nezamestnanosť klesá a klesá. Láme každý mesiac rekordy. Aj ten minulý. "Sme zaznamenali v mesiaci február tohto roku rovnako pokles na úroveň 6,97%," povedal Marián Valentovič, generálny riaditeľ ústredia práce.
Napriek rekordom je skoro 200 000 Slovákov stále bez práce. ale firmy paradoxne nevedia nájsť ľudí. Najmä na západe Slovenska, najnižšiu nezamestnanosť má Trnavský okres. Ministerstvo práce má od zamestnávateľov aj zoznam nepoužiteľných mladých. Medzi štandardnými masmediálcami, kulturológmi alebo prekladateľmi sa objavili aj automechanici. A to sme pritom automobilová veľmoc. "Ich najčastejšia odpoveď je: nespĺňajú kvalifikačné predpoklady, pretože im chýba pracovná zručnosť," ozrejmuje Branislav Odruš, štátny tajomník Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny.
"Musíme sa skutočne venovať novým zamestnancom od prvého dňa a investovať do nich nielen veľa financií, ale aj veľa času," priznáva Dagmar Wittgrúberová, vedúca oddelenia personálnej starostlivosti VW Slovakia.
"Za účelom prípravy budúcej kvalifikovanej pracovnej sily bol pripravený nový učebný odbor autoopravár so zameraniami na automechanik, autoelektrikár, karosár a lakovník. Taktiež boli vytvorené odbory vzdelávania mechanik špecialista automobilovej výroby a mechanik automobilových liniek," hovorí vo svojom stanovisku Ministerstvo školstva SR.
Automobilky už sú tu nejaký čas, napríklad VW cez 25 rokov. Ale lepšie reagovať na ich potreby neskôr, ako nikdy. "Ukazuje sa nám, že tam kde tí automechanici vychádzajú zo školy, ktorá je zapojená do toho duálneho systému vzdelávania, tak tam takéto výhrady sa u tých zamestnávateľov neobjavujú," vysvetľuje Ondruš.
Duál je tu ale zásluhou firiem a chvíľu potrvá, kým dodá dosť schopných zamestnancov.