Súd znížil pokutu pre Cargo na 5 miliónov
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Zdroj: TV JOJ/ilustračné
Bratislavský krajský súd v stredu znížil pokutu pre Železničnú spoločnosť Cargo Slovakia za zneužívanie dominantného postavenia na päť miliónov
Bratislavský krajský súd v stredu znížil pokutu pre Železničnú spoločnosť Cargo Slovakia za zneužívanie dominantného postavenia na päť miliónov korún z 37 miliónov Sk. ČTK o tom dnes informovala hovorkyňa Protimonopolného úradu (PMÚ) Alexandra Bernáthová.
"PMÚ (...) nesúhlasí so závermi súdu," uviedla Bernáthová. Súd svoje rozhodnutie podľa hovorkyne zdôvodnil tým, že v minulosti pochybila iná firma než tá, ktorá má pokutu zaplatiť. Preventívna funkcia pokuty preto údajne nie je namieste. Úrad sa už v minulosti sťažoval na viaceré verdikty bratislavského krajského súdu, ktorý výrazne menil rozhodnutia PMÚ.
Dominantné postavenie podľa úradu zneužil ešte v rokoch 2002 až 2004 predchodca Carga, Železničná spoločnosť (ZSSK). Táto firma nevytvorila na trhu nákladnej železničnej dopravy pri preprave železnej rudy alebo uhlia rovnaké podmienky pre všetkých veľkoodberateľov a so štyrmi firmami uzatvorila výhodnejšie zmluvy.
Rada Protimonopolného úradu jej po prvý raz potvrdila pokutu už v októbri 2004. ZSSK však sankciu napadla a krajský súd verdikt rady v decembri 2005 zrušil. Úrad preto prípad opätovne preskúmal a minulý rok v júni 37-miliónovú pokutu potvrdil. Železničné Cargo, ktoré je právnym nástupcom ZSSK, sa však znovu obrátilo na súd.
"Ak súd na jednej strane uznal, že úrad správne aplikoval test ekonomického nástupníctva, potom bol jasne identifikovaný subjekt, ktorý je zodpovedný za porušenie zákona a nie je žiaden dôvod toto považovať za okolnosť, ktorá by mala ovplyvniť výšku pokuty," poznamenala Bernáthová. Úrad pripomenul, že zníženie sankcie na päť miliónov korún nemá dostatočný odstrašujúci efekt.
Slovenské železnice sa v roku 2002 rozdelili na dve spoločnosti. ŽSR zostala správa infraštruktúry, Železničná spoločnosť (ZSSK) prevzala prepravu cestujúcich a tovarov. V roku 2005 sa od ZSSK oddelila nákladná preprava a vznikla spoločnosť ZSSK Cargo.