Vajcia by mali byť kvalitnejšie, ale aj drahšie. Obchodné reťazce obmedzujú nákup
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Hoci k tomu malo dôjsť až v roku 2025, dva zahraničné obchodné reťazce už teraz nebudú vykupovať od slovenských hydinárov vajcia z klietkového chovu. Chcú ponúkať iba tie z podstielkového, voľnovýbehového, či bio chovu. Únia slovenských hydinárov to považuje za snahu vytlačiť ich z trhu.
"V apríli 2018 oznámili dva zahraničné obchodné reťazce producentom vajec Slovenskej Rrepubliky informáciu, že už v priebehu roku 2018 nebudú nakupovať od nich žiadne slovenské klietkové vajcia v malých baleniach, teda po 6 a 10 kusov," uviedol Daniel Molnár, riaditeľ Únie hydinárov Slovenska
Slovenskí hydinári to považujú za ranu pod pás. Chov v obohatených klietkach, na ktorí prešli v rámci nariadenia EÚ do roku 2012 totiž tvorí viac ako 88 percent. Podobne sú na tom viaceré okolité štáty, na rozdiel od Rakúska či Holandska.
Prerobiť naše chovy na podstielkové by vyšlo podľa odhadov únie na 45 miliónov eur ale stihnúť to za rok či dva nie je reálne. Hydinári upozorňujú ešte na fakt, že rovnako ako pri voľnom chove tak aj pri tom podstielkovom budú vajíčka o niečo alebo skôr o dosť drahšie. "Čiže, keď obchodný reťazec povedal áno ľudia chcú podstielkové, lebo sú zdravšie, tak nech povie aj to, že ľudia súhlasia s tým, že budú za ne viac platiť. Cenový rozdiel je približne 40 percent," povedal Ladislav Birčák z firmy NOVOGAL. "Tento tlak obchodných reťazcov nemá ani kvalitatívne opodstatnenie, pretože kvalita vôbec nezávisí od spôsobu chovu nosníc," dodal Daniel Molnár.
Obchodné reťazce vo svojich stanoviskách zhodne konštatujú, že ide o vopred oznámenú stratégiu. "Od minulého roka je našou snahou dohodnúť sa s našimi obchodnými partnermi, aby od roku 2025 akceptovali našu požiadavku na chov mimo klietok. K tomuto kroku sme pristúpili v súlade s našou stratégiou spoločenskej zodpovednosti, ktorej cieľom je humánnejší prístup ku zvieratám. V rámci tejto stratégie pristupujeme postupne k obmedzovaniu predaja vajec z klietkového chovu," uviedol obchodný reťazec Kaufland Slovenská republika
"Spoločnosť Lidl Slovenská republika prijala záväzok ponúkať na Slovensku od roku 2025 zákazníkom pod vlastnými značkami výlučne vajcia z podstielkového chovu. Uvedené sa týka aj produktov obsahujúcich vajcia. Tento náš záväzok sme s dostatočným časovými predstihom komunikovali našim dodávateľom a na stanovenom termíne sa z nášho pohľadu nič nezmenilo. Uvedené rozhodnutie je súčasťou našej dlhodobej stratégie ponúkať zákazníkom produkty spĺňajúce kritériá trvalej udržateľnosti," dodáva Lidl Slovenská republika
Producenti vajec tvrdia, že tieto kroky ako aj zmena chovu na podstielkový môžu znížiť sebestačnosť Slovenska zo súčasných 106 percent na 40 či 50. O čom informovali aj ministerstvo pôdohospodárstva. "Faktom je, že samotný spotrebitelia chcú vajcia či už z ekologických chovov alebo z voľného výbehu. Samozrejme ministerstvo pôdohospodárstva je pripravené pomôcť aj hydinárom. Prostredníctvom projektu Zelené nafty aj tento rok chystáme konkrétnu sumu," objasnil Michal Feik, hovorca ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky.