Jasno
Bratislava
Klement
23.11.2024
Slovensko sa stalo automobilovou veľmocou. Ak nastane kríza, zachrániť by nás mohol plán B
Zdielať na

Slovensko sa stalo automobilovou veľmocou. Ak nastane kríza, zachrániť by nás mohol plán B

BRATISLAVA / Slovensko je automobilová veľmoc. Len minulý rok sa tu vyrobilo vyše milióna áut a odvetvie ovplyvňuje vyše štvrťmilióna pracovných miest. Čo by sa ale stalo ak by prišla veľká kríza automobiliek? Dopadneme neslávne ako americký Detroit? Minister financií Peter Kažimír toto porovnanie odmieta.

Mesto Detroit bolo kedysi automobilovou veľmocou. Státisíce robotníkov mali nadpriemerné mzdy. Vplyvom rôznych okolností však prišiel krach s obrovskými spoločenskými dopadmi. Minister financií však hovorí, že náš automobilový priemysel sa s niekdajším stavom v Detroite v žiadnom ohľade nedá porovnať. "Detroit vyrábal takmer všetky automobily predané v tom čase na americkom trhu a nebol vystavený konkurenčnému tlaku, pretože trh Spojených štátov bol v tom čase chránený vysokými clami," povedal minister financií Peter Kažimír.  

"Uznávam, že tá situácia nie je identická, ale napriek tomu závislosť ekonomiky na jednom type výroby je potenciálnym alebo môže byť potenciálnym problémom," vyjadril sa Ondrej Dostál poslanec Národnej rady. "My nie sme dielňa, my sme hlavne sieť skoro 400 dodávateľov do automobilového priemyslu od pneumatík, cez všetko, čo sa týka z výroby kovov, alumínia a elektrických súčastí," poznamenal Kažimír. 

Slovenské automobilky sú podľa Kažimíra vystavené neustálej medzinárodnej konkurencii, čo výrobu robí efektívnou. Navyše, exportujeme do rôznych krajín a výroba má záber od jednoduchých vozidiel, cez strednú triedu až po luxus. "Už keď tam sme, v automobilovom priemysle, potrebujeme byť v ňom špecialisti. To znamená máme byť najlepší," vyhlásil minister financií. 

Zdá sa, že vláda si uvedomuje dôležitosť automobilového priemyslu. Okrem iného, preto pripravila projekt s cieľom - do štyroch rokov získať 20 tisíc zamestnancov, ktorí odvetviu chýbajú . "My sme už spustili ten projekt a dnes už 4,5 tisíca je v procese prípravy," prezradil minister práce Ján Richter. Občas sa zvykne nezáväzne špekulovať, že ak by nám padli automobilky, akýmsi plánom B,  by pre prevažne vidiecke Slovensko mohol byť návrat k poľnohospodárstvu. Aktuálne poznatky premiéra však tomu veľmi nenasvedčujú.  "Určitý typ práce už slovenskí zamestnanci ani vykonávať nechcú. Už nenájdete Slováka, ktorí by išiel robiť na pole, zbierať jahody, alebo oberať jablká," myslí si premiér Pellegrini. 

O kľúčovom postavení automobilového priemyslu okrem iného svedčí aj to, že sa podieľa vyše tretinou na celkovom exporte Slovenska.

Pozrite si archívnu reportáž o clách na autá:

Súvisiace články

Najčítanejšie správy