O krok bližšie k zavedeniu ciel na autá. Trump oznámi svoje rozhodnutie
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Európsky automobilový priemysel by mohol dostať tvrdú ranu. Spojené štáty sú totiž opäť o krok bližšie k zavedeniu ciel na autá zo starého kontinentu. Prezident Trump avizuje, že rozhodnutie padne už v najbližších dňoch. V tejto súvislosti už neraz naznačil, že ich výška by mohla dosiahnuť 25 %. Ohrozené je pritom aj Slovensko.
Čas do rozhodnutia o zavedení amerických ciel sa pomaly kráti a zdá sa, že Donalda Trumpa bojová nálada neopúšťa. Šéfa Bieleho Domu totiž irituje fakt, že Európania si na americké autá uplatňujú 10% clá, kým v opačnom prípade je to len 2,5%. Tento nepomer chce preto nahradiť druhým nepomerom. "Štáty sa chcú vrátiť za rokovací stôl, vrátane Európskej únie. Ak to neurobia, uvalíme na ich autá clá. Teraz neplatia takmer žiadne, no ak chceme vyvážať na ich trh my, platíme príliš veľa," uviedol Trump.
Clá ovplyvnia najmä Slovensko
Dosiaľ to vyzeralo tak, že najviac by na ne mali doplatiť Nemci, no podľa analýzy Inštitútu finančnej politiky by sme to mohli byť práve my. Pomer exportu áut do zahraničia k hrubému domácemu produktu Slovenska je totiž výrazne najvyšší zo všetkých krajín únie "Aj z pohľadu Američanov aj z pohľadu Európanov, nie je to dobrý trend, pretože obmedzovanie obchodu povedie len k tomu, že to bohatstvo, ktoré sa obchodom generuje sa bude znižovať," povedal Martin Vlachynský ekonomický analytik INESS.
"Nebudeme a ani nemôžeme robiť samostatnú politiku v oblasti ciel alebo zavádzania taríf. Bude to na úrovni EK", poznamenal Peter Žiga minister hospodárstva. Brusel už stihol zareagovať na obmedzenia týkajúce sa ocele a hliníka. Inštitút finančnej politiky však vypočítal, že 25% clo na autá by nás mohlo ročne stáť bezmála 90 miliónov eur.
Clo by však negatívne ovplyvnilo aj amerických spotrebiteľov, ktorí by si museli za európske autá priplatiť tisícky eur. "Určite to je výzva pre výrobcov automobilov, akým spôsobom osloviť toho zákazníka v Spojených štátoch. Aby bol ochotní aj napriek zvýšeniu cien kúpiť auto," vysvetlil generálny sekretár ZAP Ján Pribula. Slovne prekáračky teraz teda naberajú na intenzite. Nik si ale netrúfa povedať, že či to prerastie do obchodnej vojny.