Súperenie o automobilky pokračuje. V hre je nová spoločnosť z Číny
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
KOŠICE / Nemecká automobilka BMW napokon nepostaví svoj závod na Slovensku. Za miesto novej miliardovej investície si vybrala maďarský Debrecín. Neznamená to však, že priemyselný park neďaleko Košíc zostane prázdny. V hre sú totiž ďalší investori, vrátane čínskeho výrobcu vozidiel, ktorý sa chce udomácniť na európskom trhu.
Súperenie o automobilky začína pripomínať vesmírne preteky z čias studenej vojny. Zvyčajne v nich vyhráva ten, kto si to môže dovoliť. u "V prípade BMW, ktoré plánuje preinvestovať miliardu eur, vraj Maďari majú zaplatiť na pomoci až pol miliardy eur, pričom priamo ide len o tisíc pracovných miest," uviedol Martin Vlachynský, ekonomický analytik INESS.
Slovensko je automobilová krajina
Daňoví poplatníci si tak môžu vydýchnuť. Keď sa k štedrej štátnej pomoci pridajú nižšie dane a dlhodobé problémy s dopravou na východe Slovenska, bolo vymaľované. "Košice sú relatívne dobre vybavené, ale ak ideme ďalej na východ, tá cestná a železničná infraštruktúra je veľmi chabá," povedal Rastislav Cenký, riaditeľ IDH.
Priemyselný park v Haniske je ale očividne zaujímavá lokalita a silný investor by prospel celému regiónu. "Slovensko by sa už malo pozerať po investíciách s vyššou pridanou hodnotou a po výskume a vývoji," dodal Rastislav Cenký. Rozhodnutie automobilky BMW nemusí byť pre Slovensko nevýhodné, práve naopak. "Takýto projekt je veľká príležitosť pre slovenských dodávateľov, to znamená výrobcov komponentov a technológií," vysvetlil Martin Jesný, Slovenský automobilový inštitút.
Štvoricu doterajších automobiliek síce nateraz ďalšia nedoplní, v hre je ale atraktívny záujemca z Číny. Doterajšie pokusy presadiť sa na starom kontinente čínskym výrobcom nevyšli. "Existovali slabšie stránky týchto áut, kde na jednej strane neboli na ne pripravení zákazníci a na druhej mali problémy aj so schvaľovaní," povedal Martin Jesný. To je ale už minulosť a preto by priemyselný park nemusel zostať dlho prázdny. Otázne je, pre koľko automobiliek je ešte Slovensko schopné ponúknuť atraktívne podmienky.