Zatiahnuté
Bratislava
Milan
27.11.2024
Pozícia Slovenska ako automobilovej veľmoci je ohrozená
Zdielať na

Pozícia Slovenska ako automobilovej veľmoci je ohrozená

Archívna reportáž

ŠTRASBURG / Novela z euro-parlamentu, ktorá má vytvoriť lepšie životné prostredie, má ambíciu znížiť automobilové emisie o 40-percent do roku 2030. To však prinesie mnoho ťažkých rozhodnutí v tomto globálnom priemysle. Téma sa bytostne dotýka aj Slovenska.

Na tom, že sa treba šetrnejšie správať k životnému prostrediu a že treba mať ekologickejšie autá,sa zhodnú všetci europoslanci. Na tom už menej, že ako rýchlo by mali byť tieto zmeny zavedené. Za tie menej drastické zmeny sú najmä štáty, ktoré sú závislé od automobilového priemyslu, teda aj Slovensko.

Obavy zhrnul Jens Gieseke, nemecký europoslanec za Ľudovcov: "Čo sa stane, ak to budeme s našimi emisnými cieľmi zbytočne preháňať? Čo to bude znamenať pre náš priemysel a pracovné miesta? Odpoveď je jasná. bude to zničujúce."

Pôvodne sa hovorilo o tom, že do roku 2030 sa má znížiť množstvo emisií z áut v Únii o 30 percent. To bol aj návrh Komisie. Neskôr však prišiel plán na 45 percent.

Europoslanec Eduard Kukan vraví: "To by potom malo veľmi negatívne dopady a dôsledky."

V netradične plnej rokovacej sále nakoniec návrh prešiel a europoslanci odhlasovali zníženie emisií do roku 2030 o 40 percent. Spokojná bola najmä maltská europoslankyňa, ktorá ambiciózny plán predkladala, obhajovala a vidí v ňom aj príležitosť.

"Nové technológie vytvoria aj nové pracovné miesta. Ak budeme dovážať batérie do elektromobilov mimo Európskej Únie, vytvoríme 69 tisíc nových pracovných miest. Ak ich budeme vyrábať na území Únie, vytvoríme dokonca až 92 tisíc nových miest,” vysvetľuje Miriam Dalliová, maltská europoslankyňa a predkladateľka emisnej novely.

Iní europoslanci sa obávajú opaku a toho, že nás predbehnú krajiny mimo Únie, ktoré si zo životného prostredia ťažkú hlavu nerobia.

"Postupne v automobilovom priemysle, ale aj v iných druhoch priemyslu, nás začnú predbiehať," myslí si slovenská europoslankyňa Monika Beňová.

Je tu ešte aj ďalší problém: už teraz na Slovensku chýba kvalifikovaná pracovná sila, nie to ešte neskôr, keď bude treba technicky zručnejších ľudí. Zmena bude tlačiť aj na rýchlejšiu výrobu elektromobilov, ktoré však potrebujú menej súčiastok ako autá so spaľovacími motormi. Ohrozí to tak subdodávateľské firmy automobiliek.

"Také komponenty ako motor, prevodovka, palivová sústava, brzdové sústavy a iné z tých vozidiel úplne zmiznú," hovorí Ján Pribula, generálny sekretár ZAP.

Nové riešenia pre meniaci sa automobilový priemysel vznikajú aj v Európe:

Súvisiace články

Najčítanejšie správy