Chuť nakupovať Slovákov neopúšťa. Bude nám mať ale kto predávať?
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Nedostatok pracovnej sily pocítili už aj v obchodných reťazcoch. Napriek tomu, že vynakladajú veľké úsilie na školenia a zlepšujú pracovné podmienky, počet záujemcov o toto zamestnanie neustále klesá. Situácia sa zmenila oproti 90. rokom a zároveň sa zmenili aj nákupné zvyky.
Jesť sa musí, preto niet divu, že najčastejšie zo všetkých tovarov nakupujú Slováci niečo pod zub. "Na Slovensku míňame cca 17 percent z priemerného príjmu na potraviny," uviedla Katarína Muchová, analytička Slovenskej sporiteľne. S rastúcou ekonomikou i príjmami nám z účtu na jedlo odchádza podstatne menej peňazí ako pred vyše dvoma desaťročiami. Chuť nakupovať nás ale neopúšťa. Vyzerá to tak, že sme nákupný národ, veď aspoň dvakrát týždenne nahliadne do obchodu 9 z 10 Slovákov.
Na rozdiel od minulosti trávime v obchodných centrách oveľa viac času. Postupne sa ale menia aj preferencie nakupujúcich."Stále prevláda cena a to aj v najvyspelejších regiónoch," povedal Ľubomír Drahovský, analytik maloobchodu TERNO. "Vo väčšej miere ľudia prihliadajú aj na kvalitu," dodala Eva Savinová, analytička agentúry 2MUSE. Kvalita po kauzách s prebaľovaním potravín dostala niekoľkokrát na frak. Podobným prípadom sa ale dá vyhnúť. Odborníci radia ako. "Spolupráca s dodávateľmi pri výrobe značiek, kde tá kontrola je trikrát väčšia ako štandardný sortiment," Dariusz Bator, generálny riaditeľ obchodného reťazca.
Väčšinu Slovákov v súčasnosti zaujíma najmä čerstvosť a kvalita. "Ženy nakupujú častejšie BIO a tie zdravé produkty, tiež bezlepkové a bezlaktózové a je to asi tým, že dbajú viac o svoje zdravie," informovala Eva Savinová. Aj preto je dôležité, aby v obchodoch pracovali kvalifikovaní ľudia ochotní nielen predať, ale aj poradiť. "Informácia o zložení produktu, jeho pôvode, ale aj inšpirácie, ktoré zákazník môže využiť," povedal Dariusz Bator.
Už teraz možno v reťazcoch nájsť desiatky cudzincov a ich počet bude určite rásť. Či zostane aj v budúcnosti hlavný faktor kúpy cena je nateraz ťažké odhadnúť. "Myslím si, že strategickým riešením by bolo, ak by v určitom čase sa upravila DPH na potraviny tak, ako je to v okolitých štátoch," dodal Ľubomír Drahovský.