Zlé správy pre automobilky. Záujem o kúpu klesá
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Nový rok neprináša dobré správy pre ľudí pracujúcich v automobilkách. Západná Európa totiž hlási prepad predajov áut skoro o 10 percent. Práve západ je dôležitý najmä pre naše automobilky. Napríklad brexit už spôsobil pokles záujmu z Veľkej Británie o vozidlá zo žilinskej továrne Kia.
Slovensko je automobilová veľmoc, všetky negatívne informácie z tejto oblasti preto vníma citlivo. Len v pondelok sa v našej najväčšej automobilke rozbehla po celozávodnej dovolenke výroba a hneď jóbove zvesti. V decembri sa medziročný predaj áut v západnej Európe prepadol o 8 a pol percenta. Dôvodov je viacero. V Európe už dlhšie pretrváva spor medzi ekológmi, výrobcami a nejakým umierneným stredom nakoľko treba zredukovať výrobu áut so spaľovacími motormi a dokedy. Automobilky sa obávajú o zisky a krajiny závislé od toho priemyslu o pracovné miesta. "Prehnane ambiciózne ciele budú mať vplyv na pracovné miesta. Na výrobu elektrických áut potrebujeme jednoducho menej ľudí ako na klasické," uviedol Erik Jonnaert, generálny tajomník Združenia európskych výrobcov automobilov.
Zlé správy pre automobilky. Záujem o kúpu klesá
Diesel gate či obmedzovanie pohybu naftových automobilov po mnohých mestách a prísnejšie emisné normy spôsobujú pokles dopytu po týchto autách. Neposledným faktorom je brexit a neistota okolo neho. Ten spôsobil, že v Británii predali v decembri najmenej áut za posledných desať rokov. Naše automobilky vyrábajú pre celý svet, preto vedeli zatiaľ vždy flexibilne reagovať na krízové situácie. Keď vyskočil problém v nejakej krajine - napríklad sankcie v Rusku - premostili predaje inam. "Volkswagen Slovakia vyrába podľa výrobného programu pre päť značiek v troch segmentoch. Naše výrobky putujú do 150 krajín celého sveta," vymenoval Michal Ambrovič, hovorca Volkswagen Slovakia. Volkswagen je z našich tovární najmenej závislý od európskeho trhu. KIA znížený záujem registruje v Británii, ale na výrobe sa to zatiaľ neodrazilo. "V priebehu uplynulého roka sme zaznamenali znížený dopyt u zákazníkov z Veľkej Británie. Na druhej strane sme vyviezli viac áut do Nemecka a Talianska," povedal Jozef Bačé, hovorca Kia Motors Slovakia. Pre trnavský závod PSA predstavuje európsky trh až 90 percent exportu, na výrobe sa to ale neprejavilo ani tam. "Trnavská automobilka teda nepocítila pokles. Naopak minulý rok, celkový, sme zaznamenali viac ako 5 percentný medziročný nárast," informoval Peter Švec, hovorca PSA Groupe.
Všetkým automobilkám pomohlo aj to, že sa dlhodobo pripravovali na prísnejšie emisné normy, čo následne preniesli aj do výroby nových modelov. Vyhliadky na tento rok sú už lepšie a predaje v západnej Európe by mali opäť stúpnuť, nie ale výrazne a aj to len za predpokladu, že sa Londýn s Bruselom rozumne dohodnú.