Štrajk v maďarskej fabrike Audi poznačil Slovensko. Volkswagen je nútený zrušiť zmeny
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Štrajk vo fabrike Audi v maďarskom Győri pokračuje. Nespokojní zamestnanci a vedenie automobilky sa stále nedohodli a výroba stojí. Keďže však ide o jednu z najväčších tovární na motory koncernu Volkswagen, každý deň bez výroby pociťuje celý reťazec, vrátane centrály v Ingolstadte. Týka sa to aj Slovenska.
Linky stoja a neodchádzajú z nich motory do ďalších tovární v Európe. Takto to už niekoľko dní vyzerá vo fabrike Audi v Győri. "Keď sme začali štrajkovať, naše odbory mali približne 8900 členov. Medzičasom sa k nám pridalo ďalších vyše 300 zamestnancov," vyjadril sa hovorca odborového hnutia Audi Hungária Független Szakszervezet Tibor Szimacsek. "Jednak je smutné, že to muselo až tak ďaleko zájsť, druhá vec je, že ho hodnotím pozitívne, pretože ľudia musia bojovať za svoje práva, či finančné alebo sociálne, alebo zlepšovanie životnej úrovne," povedal Zoroslav Smolinský, člen vedenia moderných odborov VW SLOVAKIA.
Štrajk v maďarskej fabrike Audi poznačil Slovensko. Volkswagen je nútení zrušiť zmeny
Štrajkujúci maďarskí odborári ale zatiaľ k dohode s vedením automobilky nedospeli. "Momentálne je situácia v celej V4 taká, že každým rokom rastú mzdy. Toto využívajú zamestnanci na to, aby si vylobovali ešte vyššie mzdy a toto sa deje v Maďarsku. Problém to môže byť v situácii, ak tie mzdy predbiehajú to, aký je rast produktivity práce," vysvetlil analytik INESS Robert Chovanculiak.
Dopady na Slovensko
A dopady už cítime aj na Slovensku. Vedenie najväčšej slovenskej automobilky zrušilo všetky tri utorňajšie zmeny ako aj stredajšiu rannú. "Zatiaľ je predčasné špecifikovať dopady na Volkswagen Slovakia, avšak je možné konštatovať, že vplyv na výrobu to u nás malo v dvoch segmentoch, kde operatívne pristupuje k odvolávaniu pracovných zmien," povedal hovorca VW Slovakia Michal Ambrovič.
Čo bude ďalej, záleží od toho, kedy a ako sa podarí ukončiť štrajk v Maďarsku. "Audi vyrába zhruba 2 milióny vozidiel ročne. Doterajší výpadok okolo 10 tisíc kusov sa ešte dá vykryť. Ak ale štrajk potrvá dlhšie a nevyrobí sa 30 či 40 tisíc áut, to už bude problém dohnať," poznamenal Jürgen Pieper, analytik automobilového priemyslu Bankhaus Metzler.
"Veríme, že čo najskôr dospejú kolegovia v Audi Hungaria k dohode a bude čo najskôr obnovená dodávka dielov," dodal Ambrovič. Maďarskí zamestnanci žiadajú predovšetkým zvýšenie platov. "Podľa tých štatistík, ktoré nám ukazovali kolegovia maďarskí, tak my máme viac zhruba o 28 percent tie mzdy a Češi zhruba o 18 percent," dodal Smolinský.
Pozrite si reportáž súvisiacu so zmenami v bratislavskej automobilke VW: