Fenoménom najbližších rokov budú elektro autá. Preraziť by mali aj na Slovensku
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
ŽENEVA / Vyzerá to tak, že svetové hospodárstvo stavilo všetko na elektrickú budúcnosť automobilov. Hoci existujú protiargumenty o tom, že v konečnom dôsledku to nie je až také super ekologické riešenie. Faktom ale je, že elektrické vozidlá budú fenoménom najbližších rokov. Ukázal to aj tohtoročný ženevský autosalón. O elektro výrobu majú záujem aj značky, vyrábajúce na Slovensku.
Svetom auto-moto hýbe elektromobilita, revolúcia je už tu. Tohtoročný autosalón doslova elektrizuje. Rôzne koncepty, nápady, cez normálne modely až po retro elektro autá, kde by to človek vôbec nečakal. "Prečo elektrické? Lebo je to budúcnosť. Koniec koncov aj Hispano Suiza predbehla v roku 1938 svoju dobu. A to je to, čo chceme," povedal technický šéf Hispano Suiza Lluc Marti. Bokom nechcú ostať ani naše automobilky. Najďalej je momentálne asi PSA, ktoré bude v Trnave vyrábať elektrickú verziu svojho úspešného modelu 208. "Ide o veľkú investíciu do fabriky v Trnave, pretože sa tam buduje časť novej linky práve na produkciu nového elektrického modelu," vyjadrila sa hovorkyňa automobilky Peugeot Slovakia Ivana Orviská.
Fenoménom najbližších rokov budú elektro autá. Preraziť by mali aj na Slovensku
Naopak prvý, ktorí elektro auto robiť začali, boli Nemci v Bratislave. Malé elektro autíčko ale nie je nosné pre koncern. Fabrika preto čaká na nový impulz. "Sme pripravení prijať čokoľvek nové bez ohľadu na motorizáciu," poznamenala hovorkyňa Volkswagen Slovakia Lucia Kovarovič Makayová.
Elektromobil zatiaľ chýba Žiline. V závode sa robí zatiaľ jeden druh hybridného motora a čakajú, že toho bude viac. Kia motors Slovakia je jedinou fabrikou v Európe tejto značky, tie predpoklady sa budú musieť vytvoriť. Podľa analytika nato, že sme automobilová veľmoc, sme kúsok zaspali. Zároveň dodáva, že je u nás množstvo kvalitných dodávateľských firiem, ktoré by nemali čakať len na zákazky od veľkých automobiliek. Mohli by ísť aj svojou cestou ako chorvátsky Rimac Automobili. "Z pomerne malých firiem s dobrým nápadom, technológiou môže vyrásť silný výrobca. Dokáže vyrábať a dodávať motory pre veľkých automoto hráčov," povedal analytik slovenského automobilového inštitútu Martin Jesný.
Slovenská superštvorkolka
Slovenským Mate Rimacom by mohol byť aj Viktor Engler, ktorý do Ženevy zavítal s vlastným nápadom superštvorkolky, a v momente vzbudil aj záujem ľudí z auto moto priemyslu."Má to 800 koní a 800 kíl. Jedna k jednej, ako formula 1 a na 100 kilometrov sa chceme dostať do 2,5 sekundy," opísal majiteľ Engler Viktor Engler.
Na autosalóne v Ženeve zaujalo auto od Slováka
Čo sa samotnej elektromobilty týka, nie všetci sú z nej nadšení. "Je to podobné ako pri brexite. Ľudia v nedeľu odvolili a rozhodli s tým, že to nebude mať v pondelok žiadne dosahy. Prepáčte, ale tak to nefunguje," upozornil šéf koncernu PSA Group Carlos Taveres. Elektromobilta potrebuje totižto menej ľudí do výroby a oveľa viacej zručných. A tu bude možno kameň úrazu Slovenska aj pri rozhodovaní matiek firiem, kam elektro výroba poputuje. Ako ale bude vyzerať naozaj budúcnosť pri rýchlo meniacich sa veciach a vývoji, ťažko povedať.