Automobilky čaká veľké rozhodnutie. Hovorí sa aj o prepúšťaní
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Automobilky na Slovensku čakajú, či si v prvej vlne ukroja z veľkého koláča elektromobility. Na svoj kľúčový model čaká najmä Volkswagen, ktorý sa tento rok rozlúči s troma tisíckami zamestnancov. Vláda aj odborári sú v pozore. Všetci si dobre pamätajú krízu spred desiatich rokov. V hre je aj niekoľko opatrení, ako zabrániť veľkému prepúšťaniu.
Po nábehoch na nové modely a miliónových investíciách sa s očakávaním nového modelu znížia tento rok vo volkswagene stavy a závod musí zároveň zefektívniť výrobu o 30 percent do roku 2025. Zamestnanci chcú, aby ich o prácu prišlo, čo najmenej. Jedným z krízových riešení by mohol byť takzvaný kurzarbeit. "Skrátené pracovné doby, to znamená, že zamestnanci by neboli v práci 5 dní v týždni, ale len štyri," uviedol Zoroslav Smolinský, predseda moderných odborov Volkswagen Slovakia.
Automobilky čaká veľké rozhodnutie. Hovorí sa aj o prepúšťaní
Pomocnú ruku by v tomto mohla poskytnúť aj vláda. Jednoducho by doplatila zvyšný voľný deň, tak ako počas krízy v Nemecku. "Poznáme ho, do istej miery študujeme a budeme mať záujem o tom hovoriť," informoval Ján Richter, minister PSVaR SR. Podmienkou je, že sa počas voľného dňa zamestnanci zúčastňujú na rekvalifikačných kurzoch. Tie sa inak budú tiež veľmi rýchlo meniť.
V nových elektroautách bude logicky aj oveľa viac elektriny a podľa toho sa budú meniť aj rekvalifikačné kurzy. "Veľká časť tých kurzov, tých pozícií, ktoré sa realizujú, sú už s ohľadom na potreby priemyslu 4.0," povedal Marián Valentovič, generálny riaditeľ ústredia práce. Podľa ministra Richtera ale zatiaľ od automobiliek žiadna požiadavka na podporu kurzarbeitu neprišla. Prepúšťanie okrem toho nehlási nikto okrem Volkswagenu. Podľa moderných odborov ich čakajú síce ťažšie časy, ale nie sú úplne nepripravení. "V roku 2009 bola ekonomická kríza, takže sme sa poučili," dodal Zoroslav Smolinský. Všetko zlé je vraj na niečo dobré a aj ministerstvo hovorí to, čo automobilky. No a v zásobe ešte majú niekoľko opatrení na boj so zlými časmi. "60 percent preplatenia nákladov, podľa výšky minimálnej mzdy," na udržanie zamestnancov," upresnil Ján Richter.
Okrem toho ešte minulý týždeň minister hospodárstva na vláde predstavil 21 opatrení na podporu automobilového priemyslu. "26 percent HDP tvorí priemysel a 44 percent z tohto tvorí automobilový priemysel a my si musíme uvedomiť, že práve tento priemysel je akousi chrbtovou kosťou našej ekonomiky," informoval Peter Žiga, minister hospodárstva SR. Najdôležitejšie bude v prípade horších časov udržať prepustených pracovníkov v odbore. "Akonáhle ich pustíme, tak vieme, že ich nedostaneme naspäť," dodal Zoroslav Smolinský.