Nemecká ekonomika klesá. Čaputová očakáva negatívne dopady aj na slovenskú zamestnanosť
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Negatívne dopady na sociálnu oblasť a zamestnanosť už očakáva aj prezidentka Zuzana Čaputová. Vyhlásila to počas svojej návštevy v Berlíne. S nemeckým prezidentom Frankom Walterom Steinmeierom rozoberali klesajúcu výkonnosť nemeckej ekonomiky, na ktorú sme naviazaní.
Najsilnejšia ekonomika v Európe v poslednom štvrťroku spomalila o desatinu percenta. Utrpel najmä export, ktorý sa prepadol viac ako import. To je pre Nemecko zlá správa. Dôvody sú najmä nekonečný brexit a obchodná vojna medzi Amerikou a Čínou. Toto ale nie je len problém Nemecka. "Exportné ekonomiky ako naša s vaša sú tým negatívne dotknuté. Cítime to v našom aj slovenskom automobilovom priemysle," uviedol Frank Walter Steinmeier. "Ekonomický vývoj v Nemecku je niečo, čo determinuje aj ten u nás alebo je to veľmi úzko previazané," povedala Zuzana Čaputová, prezidentka SR.
Ekonómovia vedú debaty o tom, či sa svet opäť rúti do krízy alebo len spomalí a únia to prekoná bez masívnych prepúšťaní. Spomaľujúca ekonomika nie je dobrá správa, ale ešte horšie bude ak Trump uvalí clá na dovoz áut z EÚ. Nemecká vláda sa preto rozhodla, že do svojej ekonomiky napumpuje postupne 50 miliárd eur. Zuzana Čaputová spomenula v Berlíne ešte jeden veľký problém, a to stále rýchlejší nástup robotizácie, ktorou sme jedna z najohrozenejších krajín únie. "To bude mať určite dopady na sociálnu oblasť a zamestnanosť. Na čo sa budeme musieť sústrediť je ekonomika s pridanou hodnotou a viac investovať do výskumu a vývoja," objasnila Zuzana Čaputová.
Najvyšší kontrolný úrad vydal správu, že Slovensko je dlhodobo na európskom chvoste pri podpore výskumu a vývoja. Podľa kancelárky Merkel má pritom Nemecko do roku 2022 dostať na cesty milión elektromobilov. "Sme na správnej ceste, nie tak ďaleko ako sme mysleli, že budeme, ale počet milión elektro áut dosiahneme niekde okolo tohto dátumu," informovala nemecká kancelárka Angela Merkel.
Elektromobily sú sofistikovanejšie ako autá na spaľovací motor. Znalostnú ekonomiku teda potrebujeme ako soľ. A napriek tomu, že bratislavský Volkswagen ako prvý v rámci koncernu vyrábal elektro auto E-up nejde o ťažiskový model značky. Či Bratislava nejaký dostane pritom stále nie je jasné. Nič konkrétne nedohodol ani premiér na jar vo Wolfsburgu, ani prezidentka tento týždeň v hlavnom meste.