Zatiahnuté
Bratislava
Henrieta
28.11.2024
Zvláštny paradox na Slovensku. Sme automobilovou veľmocou a vozíme sa v desaťročných autách
Zdielať na

Zvláštny paradox na Slovensku. Sme automobilovou veľmocou a vozíme sa v desaťročných autách

BRATISLAVA / Vyrábame najviac áut na svete v špičkovej kvalite v prepočte na hlavu a vozíme sa v desať a viacročných autách. To je dlhodobý paradox malej automobilovej veľmoci pod Tatrami. Tento trend sa žiaľ vôbec nezlepšuje, skôr naopak. V modernej dobe, keď sa stále viac dbá na ekológiu a kvalitu, ide Slovensko opačným smerom.

Slováci sú milionári. Aspoň, čo sa týka ročne vyrobených áut, a tým pádom kraľujú celému svetu. Ale len, čo sa vyrobených kusov na hlavu týka. Inak jazdíme v starých šrotoch. 

"Na dopravnom inšpektoráte evidujú 2,3 milióna celkovo vozidiel do 3,5 tony, z toho jeden milión je dovezených jazdených vozidiel," približuje Jozef Knopp, predseda Asociácie overovateľov vozidiel. 

Do toho však patria aj firmy, najmä tie berú "funglovky" na rôzne formy úverov. Pri bežných ľuďoch automobilového kráľovstva je to ešte horšie. "Tam by to číslo bolo vyše 80%," vysvetľuje Knopp. 

Je to taký smutný paradox, keď si zoberieme, koľko špičkových áut Slováci ročne vyrobia. Taký je aj príklad aj bratislavského Volkswagenu. "Na Slovensko smeruje necelé jedno percento vyrobených vozidiel. Najväčší dopyt po autách z Bratislavy je v Číne, Nemecku a USA," poznamenala Lucia Kovarovič Makayová, hovorkyňa Volkswagen Slovakia. 

Podobne je to aj s ostatnými automobilkami u nás

"Takmer 98 percent našej produkcie ide na vývoz. Vlani sme vyviezli vozidlá do 95 krajín sveta," konštatuje hovorca Kia Motors Slovakia Ján Žgravčák. 

Automobilky tu, samozrejme, nie sú pre malý slovenský trh, ale z iných dôvodov. "Preto, aby tu vyrábali efektívne, v čas a kvalitne," informuje generálny sekretár ZAP Ján Pribula. 

V krajine, kde sa toľko áut vyrobí, sú ľudia tak chudobní, že na nové často nemajú. Pomáha tomu však ešte jeden fakt. "Slovenská republika má legislatívu spoplatňovania registrácie vozidiel nastavenú motivačne práve pre kúpu jazdených vozidiel," tvrdí Pribula. 

V ekologicky uvedomelých časoch "jazdenky" pribúdajú 

Čo je ešte horšie, že na Slovensku v ekologicky uvedomelých časoch pribúdajú stále staršie jazdené vozidlá. "Dnes je ten priemerný vek 10,2 roka," hovorí Knopp. 

Za to, že slovenským cestám kraľujú staré vozidlá, však nemôže len slabá kúpyschopnosť, ale aj Slováci sami. "Tendencia je kupovať veľké luxusné limuzíny, SUV a tie niečo stoja. Nemám na to, tak nemôžem si kúpiť šesťročné. musím kúpiť dvanásťročné," potvrdil Knopp. 

Obavy zo zdražovania ropy po útoku dronov. Saudská Arábia prišla o polovicu dennej produkcie: 

Súvisiace články

Najčítanejšie správy