V únii možno zdražejú letenky. Náš minister Kamenický bol proti
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRUSEL/BRATISLAVA / Teda ak Brusel schváli daň na letecké palivá. Vo štvrtok deväť členských krajín na zasadnutí ministrov financií požiadalo prvého podpredsedu európskej komisie o zavedenie dane z kerozínu na celom území únie. Náš minister to nepodporil, vraj to Slovensku veľa neprinesie.
Fransovi Timmermansovi takto odovzdalo Belgicko, Bulharsko, Dánsko, Francúzsko, Holandsko, Luxembursko, Nemecko, Švédsko a Taliansko žiadosť o zavedenie dane na kerozín.
Nášho ministra financií nápad nenadchol. Podľa Kamenického to slovensku až tak nepomôže, kedže väčšina našincov odlieta z Viedne a Budapešti. "Príjmy budú generované v Rakúsku alebo Maďarsku, my z toho nebudeme mať nič," poznamenal Ladislav Kamenický.
Nejde len o príjmy do rozpočtu
Zelení, ktorých je v europarlamente historicky najviac, za daňou z leteckých palív nevidia ale primárne príjmy do štátnej kasy, ale dlhodobý boj za vyrovnanie istej nespravodlivosti voči iným palivám.
"Hromadná doprava, napríklad vlaková alebo autobusová, je znevýhodnená oproti leteckej, a to rozhodne nie je správne ako pre klímu, tak pre základnú spravodlivosť," verí europoslanec Martin Hojsík z frakcie Obnovme Európu.
Podľa analytika pôjde ale o dvojsečnú zbraň, ktorá nepoteší nikoho, kto potrebuje lietať. "Tento krok by určite zdražil leteckú prepravu, a tým-pádom, ako každá iná daň, nie je isté, či je to práve zdravé riešenie," myslí si analytik Revue priemyslu Martin Jesný.
Podľa Jesného je okrem toho výhodou leteckej dopravy, že dokáže na veľké vzdialenosti naraz prepraviť väčšie množstvo ľudí. Politici by miesto nových daní mali viac tlačiť na na niečo iné. "Investovať peniaze, aj z daní, ktoré sa už za environmentálnymi účelmi vyberajú, do vývoja technológií a výskumu," odporúča Jesný.
Podporu má naprieč úniou
Vyššia daň si v každom prípade nájde pomerne silnú podporu naprieč frakciami v europarlamente, v novej komisii, ako aj u samotného Timmermansa, ktorý od prvého decembra preberá takzvanú zelenú dohodu pre Európu.
"Ak chceme splniť naše ciele v oblasti klímy, musíme znížiť emisie najmä v leteckom a námornom sektore," odkazuje Timmermans.
Či to odklepnú aj členské štáty, je ešte otázne. Podľa Kamenického slovensko skôr nie. "My sa budeme orientovať na tie zdroje, ktoré by boli výhodné pre Slovenskú republiku," potvrdil Kamenický.
Aj pri leteckej preprave zarytí ekológovia hovoria, že keď to s klímou myslíme vážne, tak nestačí len zdieľať veci na sociálnych sieťach a občas si vybehnúť na demonštráciu, ale treba siahnuť po svojom komforte.
Minister financií podporuje bezhotovostné platby. Fico hlása, aby si ľudia peniaze nechávali doma: