Slovensku hrozí ďalšia žaloba, problémom je aj spôsob vykurovania. Ministerstvo prichádza s riešením
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Slovensku hrozí od Európskej komisie ďalšia žaloba. Kvalita nášho ovzdušia totiž ďaleko zaostáva za normami, ktoré od nás požaduje Brusel. Jedným z dôvodov je zastaraný spôsob vykurovania a nadmerná produkcia emisií. Pomôcť by mohla výmena kotlov a prechod od tuhých palív, napríklad na plyn.
Spolu s Poľskom a Bulhaskom máme na Slovensku najhoršie ovzdušie v celej Európskej únii. "Týka sa to najmä jemných prachových častíc PM 2,5 a PM 10, ktoré veľmi negatívne pôsobia na zdravie obyvateľstva," povedal výkonný riaditeľ SPNZ Richard Kvasňovský. Dlhodobo tak nespĺňame požiadavky Bruselu, za čo nám hrozí žaloba. "Vie uložiť opakujúcu sa pokutu až do doby splnenia tejto povinnosti," upozornil Jerguš Vopálenský, vedúci rozvoja sieťového obchodu SPP. "Na Slovensku sú najčastejšími dôvodmi smogových situácií lokálne vykurovanie a doprava," informoval hovorca ministerstva životného prostredia Tomáš Ferenčák.
Dotácia na kotle
Zhoršenie ovzdušia je citeľné najmä v zime. Niet divu, veď ešte stále viac ako 350 tisíc slovenských domácností kúri tuhým palivom. "Slovensko práve na následky horšieho ovzdušia ročne prichádza predčasnými úmrtiami o 5000 občanov," upozornil Kvasňovský. Ministerstvo životného prostredia preto vyčlenilo 35 miliónov eur v rámci kotlovej dotácie. "Tá je určená na výmenu starých kotlov na tuhé palivo v domácnostiach za ekologické zariadenia na zemný plyn," pokračoval hovorca rezortu.
"Pri spaľovaní plynu nevznikajú takmer žiadne tuhé znečisťujúce látky - jemné prachové častice, ktoré sú mimoriadne nebezpečné," vysvetlil ďalej Vopálenský, vedúci rozvoja sieťového obchodu SPP. Podmienky na to máme, veď prístup k plynu má až 94 % obyvateľov Slovenska. "S výnimkou salašov a Lomnického štítu je na Slovensku plynofikované všetko," podotkol hovorca ministerstva Tomáš Ferenčák.
Zmena v "tankovaní"
Prísne limity máme aj v doprave, no problémom jej nárast jej objemu v posledných rokoch. Plyn by mohol byť riešením aj v tejto oblasti. "Produkuje oproti naftovému pohonu až o 60 % oxidov dusíka menej, o 90 % menej prachových častíc," vyjadril sa Peter Mozolák, špecialista na CNG a PNG. Podobných čerpacích staníc bude v najbližších rokoch na Slovensku pribúdať a okrem benzínu, nafty a elektriny si tak postupne budeme musieť zvyknúť aj na nové palivo.