Slovenské elektromobilné Kocúrkovo. Mnohí sa dostali do akéhosi dotačného vákua
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Slovensko zažilo počas týždňa obrovský záujem o dotácie na elektrické autá, keď ministerstvo hospodárstva spustilo novú dotačnú vlnu na tieto vozidlá. Zatiaľ však nie je čo oslavovať. Systém pre ľudskú chybu dvakrát spadol a všetci odišli ako v Kocúrkove s dlhým nosom. Nový pokus sa zopakuje už v pondelok. Odborníkov však trápi aj čosi iné, ako neúspešné pokusy o dotácie.
Slovensko je zatiaľ unijný líder v starých jazdenkách a nie v nových elektroautách. Pre Slovákov sú jednak drahé a nie je priveľmi efektívna ani štátna pomoc. Svoje vie o tom aj pán Kastler, ktorý elektroauto chcel tak či tak. Dotácia by ho ale isto potešila. Dostal sa však do dotačného vákua, ktoré u nás vzniklo. "Teraz prišla nová, ale čakalo sa naňu extrémne dlho, je to taká premárnená šanca trošku to tým ľuďom aspoň priblížiť," poznamenal.
Ani nová vlna, kde môže človek získať 8 000 na čisté elektro, alebo 5 000 na plug in hybrid a o ktorú bol veľký záujem, sa na slovensku akosi nezvládla a potom, čo padol systém v stredu a následne vo štvrtok, sa nová vlna spustí v pondelok. "Aby sa mohol prihlásiť každý jeden žiadateľ," potvrdil Stanislav Jurikovič zo Slovenskej inovačnej a energetickej agentúry.
Podľa odborníkov, ktorí si o téme podebatovali na pôde Volkswagenu, ktorý začala sériovo vyrábať už tri elektromodely koncernu, chýba toho Slovensku oproti vyspelým krajinám viac ako len padnutý systém dotácií. "My sa vyvíjame takým svojim rytmom, ktorý nie je veľmi rýchly, ale zase nestojíme ani na mieste, to sa týka počtu nabíjacích staníc, počtu elektrických áut," vysvetlil Peter Ševce, člen výkonného vedenia Seva.
Až po zjednodušenie povolení nabíjacích staníc v garážových priestorov domov. "V súčasnosti si to vedia susedia potopiť," dodal Ševce.
Okrem toho, že zatiaľ teda nestíha všade ani infraštruktúra, tak v rôznych kopčekoch Slovensk,a a najmä v zime, má spaľovací motor naďalej svoj význam. "Dostanete sa do nejakého medzného stavu niekde v lese, pre lesníkov a horárov," reagoval Ľuboš Magdolen z Ústavu dopravnej techniky a konštruovania STU.
Ako odborníci, tak aj šoféri hovoria, že najmä teraz v zimnom období si treba dávať pozor na niektoré detaily. "Nesmie človeka prekvapiť, že nejakých 60% energie na nejakú osemkilometrovú trasu išlo len na vykúrenie toho auta alebo rozmrazenie," upresnil majiteľ elektromobilu Zdenko Kastler.
Pán Kastler by sa už napriek tomu ku klasickému motoru nevrátil a verí, že sa to v rámci elektromobility bude len a len zlepšovať. Nebude to len elektromobilita, ale aj novšie ďalšie alternatívne pohony, plus príde stále silnejší nástup autonómneho riadenia. Nachádzame sa tak v čase historicky najväčších zmien v automobilovej doprave.
"Uvidíme, čo urobí reálny trh s tým, nevie to nikto predikovať," reagoval Ľuboš Magdolen.
V bratislavskom Volkswagene pribudnú nové elektromobily. Vyrábať sa bude aj pre iné značky: