Zatiahnuté
Bratislava
Katarína
25.11.2024
Nad automobilovým priemyslom sa zmráka. Problémy však neprichádzajú len zo zahraničia, ale aj zo Slovenska
Zdielať na

Nad automobilovým priemyslom sa zmráka. Problémy však neprichádzajú len zo zahraničia, ale aj zo Slovenska

BRATISLAVA / Slovensko si ešte stále drží unikátne prvenstvo! V prepočte na počet obyvateľov sme aj minulý rok vyrobili najviac áut na svete. Situácia však nie je ružová a nad týmto odvetvím, ktoré drží nad vodou naše hospodárstvo, sa zmráka. Problémy pritom prichádzajú nielen zo zahraničia, ale máme ich aj doma.

Kto by nechcel byť milionár a keď už nie naozajstný, tak aspoň v niečom. Slovákom sa to opäť podarilo minulý rok a to v produkcii áut. Spolu ich v našich závodoch vyrobili viac ako milión stotisíc. Teda 202 vozidiel na 1000 obyvateľov.

Aj keď presné čísla zo štyroch automobiliek u nás uviedli len dve. "Vyrobili sme 344 000 vozidiel, čo je absolútne maximum za 13 rokov existencie fabriky," priblížil hovorca KIA Motors Slovakia Ján Žgravčák. "Úplne presne 371 152 vozidiel, čo v medziročnom porovnaní je 5.4 percentný nárast," doplnil hovorca PSA Groupe Peter Švec. 

Napriek zložitému roku 2019, optimalizácii či prepúšťaní a že presné čísla zverejní až v marci, je už teraz jasné, že lídrom ostáva Volkswagen. "V roku 2019 sme si udržali pozíciu najväčšieho výrobcu vozidiel na Slovensku," uviedla hovorkyňa Volkswagen Slovakia Lucia Kovarovič Makayová. 

Karty v marci odkryje aj nitriansky nováčik Jaguar Land Rover, ktorý je ale spokojný. "Úspešne sme nabehli na výrobu Land Rover Discovery a samozrejme sme veľmi hrdí, že Nitra sa stane domovom ikonickej značky, ktorým je Defender," poznamenala hovorkyňa Jaguar Land Rover Miroslava Remenárová. 

Automobilový priemysel to tu jednoduché ťahá

Už len počet ľudí, ktorých nepriamo zamestnáva, je dych berúci. Vyše 270 tisíc. Predstavuje tak polovicu nášho priemyslu či exportu. Aby sme milionármi ostali, bude to ťažké. Zhodujú sa odborníci aj automobilky.

Podľa odhadov si napríklad nové elektromobily pre jednoduchšie motory budú vyžadovať o 30 percent menej zamestnancov, a to ešte ani nevieme, či ich budeme vo veľkom vlastne vyrábať. Ani so znalostnou ekonomikou sme priveľmi nepokročili. Dobrým príkladom je Jaguar Land Rover. U nás je výroba, vývoj inde. "V Budapešti, z hľadiska kvalifikovaných odborníkov, prípadne iných podmienok," upresnila Miroslava Remenárová. 

Keď to zoberieme z druhej strany kvalifikačnej úrovne pracovníkov, už ani tam nie sme takí zaujímaví. "Portugalsko v nominálnych mzdách je nižšie ako Slovensko," vysvetlil Peter Švec. 

Aby toho nebolo málo, tak automobilky celý minulý rok neúspešne kričali, aby vláda neprijímala neočakávané predvolebné naoko ľúbezné opatrenia. "Strecha sa opravuje v dobrom počasí, nie v tom zlom," skonštatoval prezident ZAP SR Alexander Matušek. 

V bratislavskom Volkswagene pribudnú nové elektromobily. Vyrábať sa bude aj pre iné značky: 

Súvisiace články

Najčítanejšie správy