Aká budúcnosť čaká bratislavské letisko? Stáva sa z neho najväčšie parkovisko na Slovensku
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
SLOVENSKO / V Bratislave sprístupnili najväčšie parkovisko na Slovensku. Namiesto áut však na ňom budú parkovať lietadlá. Dôvodom je nelichotivá ekonomická situácia letísk, ktorá ich núti obzerať sa po iných zdrojoch príjmov. Ich terminály totiž zívajú prázdnotou a výpadky v príjmoch dosahujú státisíce eur. Na stole je tak opäť téma možného vstupu zahraničného kapitálu do letiska v Bratislave.
V apríli a máji boli na letisku M. R. Štefánika zvyknutí na približne 150 tisíc cestujúcich. Momentálne o nich môžu len snívať. "Dnes tých pasažierov je naozaj jedno percento a tvoria ho repatrianti. Čiže tie straty rátame v státisícoch," priblížil generálny riaditeľ letiska Jozef Pojedinec. Povolené sú totiž len humanitárne, repatriačné a kargo lety.
Vďaka ich rozšíreniu aj o technické a premiestňovacie lety svitla nádej na lepšie časy. Napriek tomu, že letná turistická sezóna je pred dverami, z bratislavského letiska sa stáva parkovisko pre desiatky uzemnených lietadiel. Spolu by ich u nás mohlo parkovať až 80 a každý mesiac si zaplatia za miesto a údržbu. "Radovo 1 500 eur za lietadlo," upresnil minister dopravy Andrej Doležal.
Nie je to síce veľa, ale poznáte to, babka k babke… "Tým, že sú tu lietadlá, dávame možnosť firme ATB udržiavať a opravovať tieto lietadlá," skonštatoval Andrej Doležal. "V tejto situácii sme našli v spolupráci s letiskom spôsob, ako nájsť pre nás nejakú budúcnosť,” uviedol finančný riaditeľ ATB Pavol Hamšík.
Priestor pre zahraničný kapitál
Minister dopravy v tejto súvislosti oživil tému vstupu zahraničného kapitálu do našich letísk. "Nie je to skrytá privatizácia, ako to niektorí nazývajú, letisko zostáva strategickým majetkom tejto krajiny, bavíme sa o 25-30 ročnom prenájme," skonštatoval Andrej Doležal.
Pre potenciálneho záujemcu by však takéto parkovisko bolo príliš drahé. Čaká sa preto na jednotné pravidlá obnovenia prevádzky pre všetky štáty Európskej únie. “Hovoríme o povinných rúškach na palubách lietadiel alebo letiskách, meranie teploty, dezinfekcii batožiny alebo aj samotných cestujúcich,” zhodnotil PR manažér CK Pelikan Jozef Rybár.
Otvorenie letísk zatiaľ nehrozí
Obavy zo zavlečenia nákazy zo zahraničia na Slovensko sú však nateraz silnejšie ako chuť obnoviť lety. Otvorenie letísk na Slovensku preto v dohľadnej dobe zrejme nehrozí a vláda k nemu pristúpi až v poslednej fáze uvoľňovania opatrení.
Keby sme to chceli podstúpiť, museli by sme o každom jednom cestujúcom presne vedieť, odkiaľ cestoval,” vysvetlil predseda vlády Igor Matovič.
Návrat starých dobrých čias však bude trvať. "Je odhad lowcostových prepravcov, že na tie úrovne sa nedostaneme najbližšie o 2-3 roky," reagoval Jozef Pojedinec.
Podnikatelia sa sťažujú, antikorona úvery sú nedostatočné. Minister Sulík prisľúbil riešenie. Viac už Richard Juriš: