Prieskum Focus: Ak by zamestnanci mohli v nedele pracovať dobrovoľne, zatvorené obchody prevažne nechcú
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Ak by bolo prijaté riešenie, že zamestnanec by mal právo odmietnuť prácu v nedeľu a zamestnávateľ by to musel akceptovať, tak by takéto riešenie považovalo za dobré až približne 7 z 10 opýtaných (69 %). Zástupcovia maloobchodu takéto výsledky považujú za potvrdenie, že existujú oveľa lepšie riešenia než celoplošný zákaz nedeľného predaja. Vyplýva to z prieskumu verejnej mienky, realizovaného agentúrou Focus v dňoch 28. mája až 1. júna 2020 na vzorke 1 010 respondentov.
Ak by sa situácia s nedeľným predajom vyriešila tak, že zamestnanec by mal právo odmietnuť prácu v nedeľu z dôvodu výhrady svedomia a zamestnávateľ by bol povinný to akceptovať, tak takéto riešenie by považovalo za dobré približne 7 z 10 opýtaných (69 %). Naopak, za zlé riešenie to v súčasnej situácii považuje len pätina respondentov (20 %). K otázke sa nevedela vyjadriť desatina respondentov (11 %). Vyplýva to z prieskumu verejnej mienky, realizovaného renomovanou agentúrou FOCUS. Realizovala ho v dňoch 28.5. – 1.6. 2020 na vzorke 1010 respondentov. Riaditeľ agentúry FOCUS Martin Slosiarik upozornil, že možnosť výhrady vo svedomí následne aj výrazne zmenila názor opýtaných na celkový zákaz.
"Ak by sa obyvatelia Slovenska mali rozhodnúť, či majú ostať maloobchodné prevádzky (s výnimkou čerpacích staníc, pohotovostných lekární a pod.) zatvorené v nedeľu aj po skončení koronakrízy, alebo uprednostňujú riešenie, pri ktorom by ostali maloobchodné prevádzky v nedeľu otvorené s tým, že zamestnanec, ktorý nechce v nedeľu pracovať, to môže odmietnuť a zamestnávateľ to musí akceptovať, tak Slovensko sa rozdelí na dve polovice. Kým polovica respondentov (50 %) uprednostňuje, aby ostali maloobchodné prevádzky zatvorené v nedeľu aj po skončení koronakrízy, druhá, takmer rovnako početná časť verejnosti (47 %), uprednostňuje riešenie, pri ktorom by ostali maloobchodné prevádzky v nedeľu otvorené s tým, že zamestnanec, ktorý nechce v nedeľu pracovať, to môže odmietnuť a zamestnávateľ to musí akceptovať. A ak sa obyvateľov Slovenska opýtame, či by riešenie situácie prostredníctvom výhrady vo svedomí bolo podľa nich dobrým alebo zlým
riešením, tak podiel kladných odpovedí sa zvýši takmer na 70 %," ozrejmil riaditeľ agentúry Focus Martin Slosiarik.
Slosiarik tiež doplnil, že medzi respondentmi, ktorí pred koronakrízou veľmi často alebo dosť často v nedeľu nakupovali v niektorej z maloobchodných prevádzok (celkovo 45 % celej vzorky), je pomer 33 % v prospech úplného zatvorenia prevádzok verzus 65 % za uplatnenie výhrady vo svedomí.
Pokiaľ ide o pohľad týchto respondentov na to, či by bolo takéto riešenie dobré alebo zlé, tak podiel kladných odpovedí je až na úrovni 73 %. Objednávateľom prieskumu bola platforma „Ako dlho vydržíme“ a Iniciatíva slovenských maloobchodníkov. Podľa jej predstaviteľa platformy Petra Papanka tieto výsledky prieskumu potvrdzujú, že existujú oveľa lepšie riešenia než by bol celoplošný zákaz predaja v nedeľu. Zvlášť ak Slovensko čaká najhoršia ekonomická kríza v moderných dejinách.
Predaj cez víkend
Neriešme problémy zákazmi, ale snažme sa vytvoriť pravidlá, ktoré budú akceptovateľné pre všetky strany. Riešenie, ktoré sa ponúka, by znamenalo dobrovoľnú prácu zamestnancov a dobrovoľné nakupovanie zákazníkov, čo je ideálny stav. S riešením prostredníctvom výhrady svedomia pritom prišla aj spoločnosť NAY a.s. Jeden z jej zakladateľov Peter Zálešák vysvetlil, že dôvody pre podporu nedeľného predaja sa už roky nemenia a pri súčasnej očakávanej kríze sú silnejšie ako predtým. "Už v minulosti sme potenciál takejto situácie diskutovali s našimi zamestnancami, sledujeme tiež štatistiky
nedeľného predaja a sme presvedčení, že plošný zákaz prinesie viac nevýhod ako výhod pre zamestnancov, zákazníkov aj pre firmy."
Víkendové predaje totiž v obchodných centrách generujú významnú časť tržieb obchodníkov. Tie sú situované v mestách, ktorého obyvatelia sú v bežnom týždni pracovne dosť zaneprázdnení a práve víkendy sú šancou, aby si urobili väčšie rodinné nákupy. Platí tu vzájomná synergia, lebo popri
obchodníkoch získajú zákazníkov aj kaviarne či reštaurácie.
"Nie je dôvod tlačiť obchody do zatvárania a znižovania pracovného fondu, ak by bola možnosť nechať rozhodnutie pracovať na zamestnancov. Tí, ktorí pracovať budú chcieť, nestratia príplatky za nedeľný predaj. Táto možnosť má zjavne podľa prieskumu agentúry FOCUS aj silnú podporu verejnosti," uzavrel za platformu „Ako dlho vydržíme“ Peter Papanek. Na negatívne ekonomické dopady obmedzenia nedeľného predaja upozornil aj inštitút INESS vo svojej nedávno zverejnenej analýze. Zatvorenie obchodov v nedeľu by podľa nej pocítili v prvom rade zamestnanci v maloobchode, či už stratou zamestnania, alebo poklesom príjmov. Klesol by aj výber daní, a znamenal by aj vyššie vedľajšie náklady pre spotrebiteľov.