Slovenskú ekonomiku čakajú ťažké časy. Vládna koalícia rieši, kam pôjdu peniaze z Európskej únie
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Zdroj: noviny.sk
BRATISLAVA / Slovenskú ekonomiku, ktorá je naviazaná export, čakajú pre koronakrízu zlé časy. Na tom sa zhodujú ekonómovia, ale aj politici, ktorí sa často nevedia zhodnúť na ničom. Pred niekoľkými dňami prišla dobrá správa z Bruselu, že nám Európska únia poskytne osem miliárd eur navyše na vysporiadanie sa s krízou. Vládna koalícia teraz rieši, kam peniaze pôjdu.
"V prvom rade by sme mali tie peniaze minúť efektívne, aby sa nám nestávalo to čo v minulosti s eurofondami," vyjadril sa Michal Šípoš, poslanec NR SR za OĽaNO. Slovensko sa do povedomia sveta dostalo ako automobilová veľmoc. No už pred pandémiou prieskumy ukazovali zdvihnutý prst najmä v tom, že robotizácia nahradí množstvo súčasných pracovných miest. A práve pandémia je podľa Európskej únie príležitosť na zamyslenie a hlavne investovanie do budúcnosti.
Koronakríza ukázala krehkosť slovenskej ekonomiky v plnej nahote. Európska únia nám podáva pomocnú ruku. Je však teraz otázne, ako ju využijeme. "Keďže vieme, že momentálne sme viacmenej montážnou dielňou, čo sa týka automobiliek a veľmi záleží od toho, ako sa svete predávajú, my sa musíme zamerať na to, aby vedu a výskum na Slovensku začali systematický budovať," pokračoval Šípoš.
A tu je podľa Šipoša kameň úrazu, keďže v minulosti sme mali problém s čerpaním eurofondov. A práve tento týždeň minister školstva oznámil, že sa časť peňazí na vedu budú snažiť pre Slovensko zachrániť aspoň tým, že nimi preplatia učiteľské platy. "Keď za päť rokov sa nedokázalo vyčerpať 500 miliónov, tak my nedokážeme za niekoľko týždňov túto sumu vyčerpať," vyhlásil minister školstva Branislav Gröhling.
Minister hospodárstva si z eurobalíka vie predstaviť veľké investície do infraštruktúry, podporu prerodu Hornej Nitry, ale rovnako aj spomenuté investície do vedy a výskumu. "Vodíkového výskumu. Vidím v tom budúcnosť. My sme automobilová veľmoc, vyrábame najviac áut na svete a ukazuje sa, že elektrické autá, pokiaľ majú čerpať prúd z batérii, je to nie taká ekologický správna cesta. Takýto vývoj by som rád podporil, ak budú takéto možnosti," poznamenal minister hospodárstva Richard Sulík.
Kto, kde a ako bude môcť požiadať o financie, však ešte jasné nie je. "To sa ešte stále dojednáva na strane Európskej únie. Moja priorita bude kurzarbeit," vyjadril sa minister práce Milan Krajniak. "Aj tak tie pravidlá určí Európska únia a my tie pravidlá budeme musieť dodržiavať," vyjadril sa zo Smeru-SD Erik Tomáš.
Podľa Lucie Nicholsonovej o tom, ako sa majú peniaze použiť nemajú jasno ani v Bruseli. "Je veľmi dôležité, aby čerpanie peňazí bolo podmienené niečim, to znamená, do čoho to investovať, akým spôsobom to reformovať. Zatiaľ sa tá debata tým smerom veľmi neuberá," dodala Lucia Ďuriš Nicholsonová, Európski konzervatívci a reformisti. "Ja len viem zabezpečiť to, že v rámci existujúcich pravidiel budú tie žiadosti veľmi rýchlo a korektne posúdené," uzavrel Sulík.