Štát si chce posvietiť na reklamy na pôžičky. Proti návrhu sa postavili banky aj reklamná rada
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
SLOVENSKO / Štát chce regulovať výstrahy pri reklame na bankové produkty. “Požičiavať si peniaze stojí peniaze”. Tento slogan mal pôvodne svietiť pri reklamách aj na hypotéky. A kým predkladateľka návrhu hovorí o zlepšovaní finančnej gramotnosti ľudí, Rada pre reklamu vystríha pred negatívnym dopadom na podnikateľské prostredie. A prekvapená z tohto návrhu zostala aj banková asociácia.
Ak by sme celkový dlh rozrátali na obyvateľov Slovenska, podľa prepočtov Národnej banky SR, každý obyvateľ dlhuje takmer 7 400 eur . „Rodiny sa nadmerne zadlžujú a je v záujme všetkých, od bánk až po nebankovky, dosiahnuť, aby ľudia boli schopní splácať svoje pôžičky a nekončili v exekúciách a na sociálnych dávkach,“ vyhlásila predkladateľka návrhu Jana Žitňanská (Za ľudí).
S návrhom však nesúhlasia banky. Podľa nich ide o najviac regulované odvetvie, podmienky pre poskytovanie pôžičiek sa neustále sprísňujú a už teraz sa k pôžičke nedostane ktokoľvek. Zverejnenie vety “Požičiavať si peniaze stojí peniaze” podľa nich problém nerieši.
“Nie takáto školácka veta, ale poriadne finančné vzdelávanie na školách zabezpečí, aby si úvery nebrali ľudia, ktorí môžu mať problémy so splácaním. Navyše je veľmi prísna banková regulácia, ktorá zabezpečuje, aby sa ľudia, ktorí by mohli mať problém so splácaním, k úverom vôbec nedostali,” argumentuje CEO Poštovej banky Andrej Zaťko.
Predkladateľka návrhu argumentuje tým, že sú krajiny v zahraničí, kde presne takýmto spôsobom informujú ľudí a problém to nie je. “Napríklad v Belgicku to takto funguje, ale samozrejme, toto nie je to magické riešenie, tam je dôležitá finančná gramotnosť, je dôležité zabezpečiť poradenstvo a na tomto chceme pracovať,” vysvetlila Žitňanská.
S návrhom nesúhlasí aj reklamná rada
Proti tomuto návrhu sa však stavia aj Rada pre reklamu Eva Tiko Rajčáková, RADA PRE REKLAMU
“Sme toho názoru, že navrhovaná úprava výrazne obmedzí možnosť využívania reklamy finančných produktov, ako v súčasnosti efektívneho marketingového komunikačného nástroja a zároveň to bude mať negatívny dopad na veľkú časť podnikateľského prostredia,” reagovala Eva Tiko Rajčáková z Rady pre reklamu.
“Zverejnenie tejto vety mi príde ako absurdná parafráza na tú o fajčení, pričom o škodlivosti fajčenia snáď nikto nepochybuje,” dodal Andrej Zaťko.
Nová legislatíva sa do parlamentu na rokovanie dostane na budúci týždeň v rámci Sulíkovho podnikateľského kilečka.
Slovenská ekonomika zažije historický pokles. Desaťtisíce pracovných miest zrušia: