Cesty 1. triedy čaká obnova. Doležal plánuje plošnú rekonštrukciu už v priebehu leta
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
SLOVENSKO / Je to ako snívajte s nami. Aj takto môžeme hovoriť o cestách na Slovensku. Dostavba diaľníc je v nedohľadne, ich doplnenie o železničnú dopravu pokrivkáva a už nákladné projekty sa ešte predražujú. Pomôcť by mohli európske peniaze, no tie prinášajú aj riziká.
V dopravných projektoch v súčasnosti lieta vyše 20 mld. eur. O účelnosti ich využitia sa však dá, vzhľadom na realitu, polemizovať."Sú rozostavané, predražené, možno nie správne pripravené," skonštatoval minister dopravy Andrej Doležal.
Podrobne sa im venuje portál Ineko o doprave a v niektorých prípadoch pripomínajú nekonečný príbeh. "Na Slovensku príprava diaľnice trvá minimálne 10 rokov," vysvetlil bývalý generálny riaditeľ cestnej infraštruktúry Milín Kaňuščák.
Keď sa k tomu pridajú obštrukcie a politika, prichádzame o stovky miliónov eur, more času a vodiči aj nervov. Stavanie nových ciest by síce nemalo prestať, priorita by však mala byť v niečom inom. Len na cestách 1. triedy máme takmer 500 mostov, ktoré sú v zlom alebo katastrofálnom stave.
"Možno nebudú padať mosty, ale bude pribúdať takých, ktoré bude potrebné uzavrieť. A neznamená to len uzavretie mosta, ale celej cesty, často odstrihnutie nejakého regiónu," upozornil analytik Ján Kovalčík.
Doležal plánuje plošnú rekonštrukciu už v priebehu leta
Cesty 1. triedy preto čaká obnova. Verejné obstarávanie na projekt v hodnote 200 miliónov eur by sa malo skončiť v najbližších mesiacoch. "Verím, že príde k verejnému obstarávaniu tak, aby sme už počas letných mesiacov mohli spustiť plošnú rekonštrukciu ciest 1. tried vo všetkých regiónoch Slovenska," vyhlásil Andrej Doležal.
"Posledných 10 rokov naozaj trpeli výstavbou diaľnic. Napriek tomu, že mýto sa vyberá z ciest 1. triedy, peniaze ostávajú na účtoch NDS," povedal Milín Kaňuščák.
Európska injekcia pomôže aj doprave
Z 8-miliardovej európskej injekcie na obnovu ekonomiky by sa však zopár kvapiek mohlo ujsť aj doprave. Veľa peňazí však zvádza k rozhadzovaniu. "To je vždy riziko, a preto je dôležité, aby sa zmenil systém prípravy týchto projektov," poznamenal riaditeľ Ineko Peter Goliaš.
Ministerstvo v tejto súvislosti dokončuje prioritizáciu dopravných projektov, čím sa chce vyhnúť rôznym tlakom politikov, prípadne záujmových skupín. "Nebudem budovať cestnú infraštruktúru podľa politickej príslušnosti k rôznemu regiónu, starostovi alebo primátorovi," odkázal Andrej Doležal.
Naopak, každý projekt by mal zohľadňovať najmä dopravnú intenzitu, príslušnosť k medzinárodnému koridoru, pripravenosť stavby, spoločenskú hodnotu a stavebné kritériá.
Koronakríza zapríčinila historicky najväčší pokles našej ekonomiky, no Slovensku sa núka jedinečná príležitosť. Viac už Peter Petrus: