Koronavírus zmenil nákupné správanie Slovákov. Kríza zároveň ukázala, kde nás tlačí topánka
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Menej hotovosti, väčšia opatrnosť, zriedkavejšie návštevy obchodov. Pandémia koronakrízy postupne mení nákupné správanie Slovákov. Na svojich tržbách to pocítili aj obchodníci. Napriek tomu, že najmä potravinové reťazce svoje prevádzky nemuseli zatvárať, uplynulé mesiace rozhodne nepovažujú za zlatú baňu.
Karty, telefóny a hodinky začínajú byť v predajniach obľúbenejšie ako peniaze. "Čo sa týka počtu platieb kartou, ten vzrástol až o 24 % a čo sa týka objemu, tak Slováci nakupovali až o 60 % viac v potravinách," vyjadrila sa Lýdia Žáčková, hovorkyňa Poštovej banky. Zdalo sa, že kým iní museli prevádzky zatvoriť, reťazce budú mať ustlané na ružiach. Veď len za prvé tri marcové týždne im narástli tržby o takmer 19 %. V úvode síce pandémia koronavírusu viedla k zvýšenému nákupu potravín do zásoby. V ďalších týždňoch sa však druhé Vianoce u obchodníkov premenili na sklamanie.
"Nárast tržieb bol úplne minimálny, skôr môžeme hovoriť o stagnácii," povedal predseda SAMO Martin Krajčovič. Nelichotivá bude zrejme aj koncoročná bilancia, pod ktorú sa podpíšu náklady na hygienu a bezpečnosť zákazníkov a odmeny pre zamestnancov v prvej línii. "Boli to značné investície, ktoré tvorili sumu 27 miliónov eur do konca júna," dodal Krajčovič.
Je zjavné, že do konca roka ešte narastú. Pandémia však priniesla aj iné sprievodné javy. Mnohí si začali tvoriť zásobu peňazí na horšie časy, čo sa prejavilo aj na výberoch z bankomatov. "Slováci asi chceli mať nejakú hotovosť doma, pretože vyberali menej často, ale vo väčších objemoch," pokračuje Žáčková, hovorkyňa Poštovej banky. Na frak dostala aj nákupná turistika. Do obchodov chodíme menej často, nákupy robíme väčšie a sme čoraz citlivejší na cenové výkyvy. "Ten zákazník si začína pýtať slovenské potraviny, čo je veľmi pozitívna informácia," podotkol Matej Korpáš, SPPK.
Kríza zároveň ukázala, kde nás tlačí topánka. Nedostatok múky či droždia na pultoch opäť otvoril otázku väčšej potravinovej sebestačnosti. Viac ako slovenské potraviny však očividne všetkých trápi zvyšovanie počtu pozitívnych prípadov. Obchodníci sú na druhú vlnu pandémie a ďalšie opatrenia pripravení. Prípadné opätovné zavedenie zákazu nedeľného predaja však považujú za zbytočné.
Jednotlivé prevádzky sa totiž dezinfikujú priebežne počas dňa a po záverečnej. "Nemám informáciu, že by hrozil prenos nákazy z takéhoto dôvodu," dodal Krajčovič.