Automobilová výroba na Slovensku sa vracia do stavu pred pandémiou, otázna je ale budúcnosť
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Automobilová výroba v júli konečne medziročne narástla. Aj keď len mierne. Jeseň je však pre šírenie koronavírusu a zavádzanie obmedzení všade vo svete otázna. Naše automobilky zatiaľ idú podľa plánu, väčšina tak ako pred krízou. Obávajú sa však budúcnosti a nie je to len pre pandémiu.
Po prepadoch predaja a výroby v druhom kvartáli zaradili automobilky v júli vyšší rýchlostný stupeň a ten si držia aj s nástupom jesene. "SUV vozidlá vyrábame na dve a malé mestské vozidlá vyrábame na dve zmeny," priblížila hovorkyňa Volkswagen Slovakia Lucia Kovarovič Makayová.
V najväčšej automobilke pôsobiacej na slovensku, vo Volkswagen, sa už teraz tešia na nový model od škodovky, ten zabezpečí istý počet pracovných miest. "Karoq, ktorý pribudne v rámci výroby medzi malé mestské vozidlá a vďaka tomuto projektu sa nám podarilo 500 pracovných miest," upresnila Makayová.
Ustálený počet zamestnancov majú aj v nitrianskom Land Rover, kde idú na dve zmeny. Pred rokom sa vo Frankfurte uviedol na trh nový Defender a teraz si už ľudia po celom svete, najmä však v Číne, objednávajú jeho novú verziu. "Na rok 2021, ktoré zahŕňajú plug-in hybridný, elektrifikovaný pohon," vysvetlila hovorkyňa Jaguard Land Rover Miroslava Remenárová.
V Žiline udržali predkrízovú zamestnanosť cez 3 700 zamestnancov a zatiaľ nemajú problém s objednávkami. "vyrábame už štvrtý týždeň na tri zmeny, keďže dopyt po automobiloch Sportage opäť vzrástol," uviedol hovorca KIA Motors Slovakia Ján Žgravčák.
Trnavská PSA, ktorá vyrába Peugeot a Citroën, ide taktiež podľa plánu, ktorý si určili. Dobrou správou pre Slovensko je aj toto: "Ako jediné výrobné centrum skupiny Groupe PSA ideme v plnej výrobnej kapacite," skonštatoval hovorca PSA Groupe Peter Švec.
V trnave však zatiaľ nemajú ukončené kolektívne vyjednávanie. Nasledovať bude mediácia pod taktovkou ministerstva práce.
Napriek tomu, že automobilky v podstate fungujú, ako majú, a dobrým júlovým číslam ani zďaleka nemajú vyhraté. "Nevieme povedať, ako bude pokračovať ten dopytový faktor, ale aj či neprídu určité obmedzenia v samotnej výrobe automobilov," zhodnotila analytička Wood & Company Eva Sadovská.
Okrem koronakrízy máme ešte jeden problém, možno ešte väčší. Volkswagen, KIA či PSA nemajú sľúbené to najdôležitejšie. "Budeme potrebovať získať ešte ďalšie projekty, ktoré nám zabezpečia vyťaženie úplne celého závodu," povedala hovorkyňa Volkswagen Slovakia.
"V tejto chvíli neexistuje pre automobilku v Trnave garancia nového modelu, ktorý by dal budúcnosť jeho zamestnancom," doplnil hovorca PSA Groupe.
Samozrejme, nesmieme zabúdať ani starý dobrý brexit alebo americko-čínsko obchodnú vojnu.
Oplatí sa čakať na lacnejšie byty? Zisťovali sme, ako je to aktuálne na realitnom trhu. Bližšie povie Michal Rybanský: