Namiesto míňania peňazí u lokálnych predajcov, milióny eur tečú do zahraničia
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
SLOVENSKO / Zatvorené prevádzky a straty rádovo v desiatkach percent. Na tohtoročné vianočné nákupy mnohí obchodníci nebudú spomínať v dobrom. Namiesto míňania peňazí u lokálnych predajcov, milióny eur tečú do zahraničia. Pritom, práve Vianoce sú po lete druhé najsilnejšie nákupné obdobie roka.
V dôsledku nákupnej turistiky dostávali v poslednom období mnohí domáci predajcovia košom. Množstvo peňazí, ktoré minieme na tovar zo zahraničia však nie je dobrá správa pre našu ekonomiku. "V priemere ročne minie každý Slovák približne 300 eur v zahraničí, či už sú to e-shopy alebo kamenné predajne,“ informuje marketingová riaditeľka SLSP Dáša Juriková.
Tento trend sa nezmenil ani v čase koronakrízy. Najmä počas pandémie sme si totiž zvykli oveľa viac nakupovať online a peniaze do zahraničia posielame elektronicky. Vyše poldruha miliardy eur, ktoré ročne len platbami kartou odtečú zo Slovenska preč, však doma chýbajú. "Peniaze, ktoré zarobíme doma, minieme v zahraničí, čiže dáme zarobiť zahraničným obchodníkom,“ tvrdí analytička WOOD & COMPANY Eva Sadovská.
No a tým domácim cvaknú zuby naprázdno. Platí totiž, že čím viac peňazí zostane u domácich obchodníkov, tým lepšie sa bude dariť aj našej ekonomike. "Mohli by napríklad vzniknúť aj nové pracovné miesta,“ hovorí Sadovská. V súčasnosti však naše firmy bojujú aspoň o zachovanie tých pôvodných. Viacerým, totiž počas prvej vlny klesli tržby až o 90 %. "Neviem, či by som to nazvala boj o prežitie, ale je to naozaj ťažká situácia, s ktorou nikto nerátal a nebol na ňu pripravený,“ hovorí marketingová manažérka FUSAKLE Simona Zajíčková.
V tejto súvislosti vznikla iniciatíva Doma nakupujem, do ktorej sa zapojila už viac ako tisícka slovenských obchodníkov, ktorých tržby vlani predstavovali 4 % HDP. "Je dôležité, aby sme tie peniaze udržali na Slovensku a pomohli tak, aby tie biznisy pandémiu prežili a postavili sa na nohy,“ hovorí riaditeľka CURADEN SLOVAKIA Lucia Rabatinová.